Ons plan

We realiseren een dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver door de herinrichting van het openbaar domein met bijzondere aandacht voor zwakke weggebruikers, ruimte voor terrassen, voldoende brede voetpaden alsook voldoende parkeerplaatsen voor wagens. Hierbij zorgen we eveneens voor meer ruimte rond de huidige monumenten en zorgen we voor meer groen in de gehele dorpskern.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

•    Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
•    Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd
•    Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021 – uitgevoerd
•    Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
•    Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
•    Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd
•    Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3+4 2022 – uitgevoerd
•    Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – lopende
•    Aanbestedingsdossier - kwartaal 3 2023 – lopende
•    Goedkeuring dossier door VMM - kwartaal 2 2023 - lopende
•    Aanbestedingsprocedure – kwartaal 3 + 4 2023;
•    Uitvoering – 2024;
•    Oplevering - 2026.

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

  •  Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 - lopend
  • Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 - uitgevoerd

Het voorontwerp werd goedgekeurd door het college in zitting van 19 april 2021.

  • Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd

De opgemaakt 3D-beelden werden in de infobrochure gebruikt. De brochure is gedrukt en bedeeld aan de betrokken bewoners.

  • Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021  - uitgevoerd

Het advies van De Lijn werd ingewonnen. We kregen feedback dat er in het centrum een eindhalte van de bus moest voorzien worden en dat deze bus daar moet kunnen draaien. Dit is verder met het studiebureau en De Lijn bekeken. Er zijn verschillende opties uitgewerkt met de juiste draaicirkels. Er is een proefrit gebeurd door De Lijn in aanwezigheid van onze mobiliteitsambtenaar.
Het advies van brandweer werd ingewonnen in mei 2021. Het advies op de huidige plannen is positief.
Het advies van Inter voor de toegankelijkheid werd ingewonnen in juni 2021. Het advies geeft enkele aanbevelingen mee die in ontwerpfase verder zullen gedetailleerd worden.
Adviesvragen op het voorontwerp bij De Lijn, Bodukap, Brandweer, GECORO en Onroerend Erfgoed zijn opgevraagd en ontvangen.

  • Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd

Het voorontwerp is door het studiebureau toegelicht op de raadscommissie van 17 mei 2021.

  • Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd

De brochure werd opgemaakt en verdeeld bij de inwoners van Onze-Lieve-Vrouw-Waver in het weekend van 21 en 22 augustus 2021.
Een infomarkt werd geïnstalleerd aan het raadhuis op dinsdag 6 september 2021. Suggesties op de plannen konden via Hoplr of via een invulformulier bezorgd worden tot 12 september 2021. De interne terugkoppeling van deze participatie en adviezen werd georganiseerd in november 2021.
In het eerste kwartaal van 2022 werden de uitgewerkte werkplannen naar aanleiding van de verschillende participatiemomenten en de interne adviezen voorgesteld.

  • Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd

Het college keurde het nieuwe ontwerp goed in zitting van 13 juni 2022.
De ontwerper startte het definitief ontwerp met materialisatie, adviezen stakeholders, nutsmaatschappijen en afstemming met Aquafin en Pidpa op.

  • Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 én kwartaal 1 2023 - uitgevoerd

De afstemming van de rioleringsplannen met de bestaande en nieuwe nutsleidingen is opgestart, kwartaal 3 2022 en loopt verder in kwartaal 4 2022 en kwartaal 1 2023. De werken zijn voorzien te starten in kwartaal 3 2023. Hun planning en detailplannen zijn opgemaakt en overgemaakt aan de pilootnutsmaatschappij in dit project, zijnde Pidpa.

•       Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – lopende
Kwartaal 1 – 2023 

Er werd een microsimulatie uitgevoerd door Sweco zodat de concrete wisselwerking over de 2 kruispunten kan bepaald worden en de verkeersstromen tijdens de ochtend- en avondspits gevisualiseerd kunnen weergegeven worden in de verschillende scenario's. De studie geeft aan dat verkeerlichten niet wenselijk zijn omdat zij veel file zullen veroorzaken en dat de rijrichting achter de kerk bij voorkeur wordt omgekeerd - t.o.v. de huidige situatie - in het nieuwe ontwerp. Dit in kader van de veiligheid van het plein en de verkeersafwikkeling ervan. 

Het definitieve ontwerp is april 2023 voorgelegd aan het college.

Kwartaal 2 - 2023

Het ontwerp is toegelicht aan de verschillende stakeholders tijdens onder andere bewonersvergadering, handelaarsvergadering, individuele besprekingen,.... In de mate van het mogelijke zijn kleine aanpassingen nog meegenomen, bijv. het afschuinen van een plantvak aan parking Wissel voor het oprijden van de lijnbus. 

Het ontwerp werd voorgesteld aan de raadscommissie van april. Vervolgens werd op een aparte raadscommissie in juni de micro-simulatie van de verkeerstromen door het studiebureau toegelicht en wordt op vraag van de raadscommissie een bijkomende studie aangevraagd om de voorrangsregeling op het kruispunt Dorp-Molenstraat te simuleren.

  •  Aanbestedingsdossier – kwartaal 2+3 2023

Kwartaal 2 -2023: het studiebureau heeft het bijzonder bestek opgemaakt en ter nazicht voorgelegd aan Aquafin, Pidpa en de gemeente.

Dit dossier is eveneens eind juni verstuurd naar VMM voor nazicht van het subsidiedossier van de riolering.

Het aanbestedingsdossier zal in kwartaal 3 -2023 voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Wat kost het?

O

Wat kost het?

Voor dit project zijn de nodige budgetten voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

Dit onder:

MJP001215 Dorpskernvernieuwing OLVW - uitvoeren nodige infrastructuurwerken+

2023: € 135000

2024: € 1.315.000

2025: € 1.340.000

MJP001220 Heraanleg Dijk en Dorp

2023: € 165.000

2024: € 486.000

MJP001214 Herinrichting openbaar domein kern OLVW via participatietraject - erelonen

2023: € 166.620,97

2024: € 0

2025: € 47.000

MJP 1219 Subsidie fietspaden  Heraanleg Dijk en Dorp

2023:  € 82.000

2025: € 82.000

Voor erelonen van de dorpskernvernieuwing is er een apart budget onder ramingsnummer MJP001214. De erelonen van Dijk en Dorp zijn mee voorzien in bovenstaand budget MJP001220.

De prijzen in de bouwsector zijn de afgelopen maanden sterk gestegen omwille stijgende energiekosten, stijgende kosten van hout,staal en cement en de oorlog in Oekraïne.

De uitgave voor de opdracht (Dijk/Dorp en dorpskernvernieuwing) wordt geraamd op ca. € 3.381.908,6 incl. btw.

De fietspadsubsidies worden geraamd op ca. € 380.000 incl. btw.

De erelonen worden geraamd op een totaal van 490.000€. incl. btw.

De kosten voor de  verplaatsing van nutsvoorzieningen, nieuwe nutsvoorzieningen (oa.marktkasten) en verlichtingsarmaturen, groen dienen nog in rekening gebracht te worden.

Let wel, het aandeel van de werken ten laste van de gemeente is verhoogd t.o.v. het voorontwerp (raming van 2021- o.a. o.w.v. sterke stijging materiaalkosten), maar de subsidies zijn eveneens gestegen. i.c. hoppinpunt, fietsfonds en toegankelijke halte. Deze staan hieronder opgenomen en zijn met ca € 380.000 incl. btw gestegen t.o.v. de reeds voorziene ontvangst.

Dus in totaal ramen we dat er een budgetverhoging (=werken min subsidies) nodig zal zijn van ca € 520.000 incl. btw.

Dit bedrag zal na aanbesteding verder kunnen uitgewerkt worden.

Volgende grote uitgaven zijn gebeurd in kwartaal 1 en 2 2023:

  • Heraanleg Molenstraat (MJP001217): €  417.685,23. Meer details over dit project zijn terug te vinden onder AC 2.2.2. Infrastructuur.