Ons plan

We bouwen een nieuwe fuif- en evenementenzaal met bibliotheek, jeugdhuis en conservatorium en creëren zo een aantrekkelijke publieke ruimte waarin onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten, cultuur kunnen beleven, zich kunnen ontspannen en vorming kunnen volgen.

Tijdpad & mijlpalen

O

Tijdpad & mijlpalen

  • Gunning dossier - kwartaal 3 - 11 oktober 2021 - uitgevoerd
    • Indienen vergunning - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
    • Verlenen van de vergunning - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
    • Beroep tegen vergunning 
    • Weigering door deputatie op 1 september 2022 - hierdoor komt de oorspronkelijke timing in het gedrang
  • Opmaak dossier weg door Igemo - kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
  • Indienen nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag - kwartaal 2 2023 - lopende
  • Start der werken - ten vroegste kwartaal 4 2023

Stand van zaken

O

Stand van zaken (toelichting)

Gunningsprocedure bouw fuif- en evenementenhal

  • Januari t.e.m. april 2021: beantwoorden vragen van kandidaten.
  • 26 april 2021: indiening integrale offertes door kandidaten.
  • 5 mei 2021: voorstelling offertes door de kandidaten.
  • Mei t.e.m. juli 2021: onderhandeling met voorkeurskandidaat door fysiek en/of digitaal overleg via vraag-antwoord documenten:
    • 7 juni: overleg met voorkeursbieder en diensten;
    • 30 juni: overleg BAFO met voorkeursbieder en diensten;
    • 9 juli: overleg technieken met voorkeursbieder en diensten;
    • 13 juli: intern overleg met diensten om offerte door te nemen;
    • 16 juli: overleg met diensten en raadsman Stijn Knaepen om het contract door te nemen en tijdspad af te stemmen.
  • Juni tot augustus 2021: samen met advocaat en gemeentelijke diensten wordt grondig bestudeerd hoe aanleg van de weg best verder kan uitgewerkt worden. Er wordt uiteindelijk beslist om deze opdracht aan Igemo te geven.
  • Augustus 2021: er zijn nog enkele contractuele onduidelijkheden tussen de bouwfirma en de architecten. Stijn zal dit verder onderzoeken en ons adviseren (gaat over de erelonen voor de studiebureaus).
  • Oktober 2021: het contract met de architecten en de aannemer staat op punt. Op het college van 11 oktober 2021 wordt het dossier gegund. Op 29 oktober 2021 is er op de toekomstige locatie van de zaal een persmoment en wordt het contract ondertekend tussen het bestuur en de architect en de aannemer.

Procedure aanleg definitieve weg fuif- en evenementenhal

  • November 2021: op 10 november vindt een eerste overleg plaats met Igemo. Zij hebben dus de opdracht gekregen om het ontwerp op te maken van de definitieve weg, samen met de verlegging van de weg in de KMO-zone achter het perceel van de hal.
  • Op donderdag 13 januari 2022 vond een infomarkt plaats voor de buurtbewoners. De buurtbewoners kregen de kans om het ontwerp in te kijken alvorens de omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen. Op 18 januari 2022 is de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend.
  • Op 28 maart 2022 werd door het college de omgevingsvergunning verleend.
  • Tegen deze beslissing werd een beroep ingediend bij de deputatie.
  • Ondertussen worden de technische plannen nog verder verfijnd in overleg met de architecten en de betrokken studiebureaus.
  • De deputatie heeft op 1 september 2022 een weigering afgeleverd voor het bouwen van een bibliotheek, conservatorium, fuif- en evenementenzaal, gelegen Leliestraat 22A omwille van 1 reden, nl. "Brandveiligheid kan niet gegarandeerd worden omdat de verlegging van de weg geen deel uitmaakt van de aanvraag, waardoor het niet zeker is dat de brandweer de nieuwe gebouwen kan bereiken."
  • Er werd een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor de zaal en de weg samen. Het openbaar onderzoek hiervan liep tot 20 juni 2023 en er werden geen bezwaren ingediend.
  • Het afleveren van de omgevingsvergunning staat gepland voor het college van 11 september 2023 waarna de beroepsperiode begint te lopen. 
  • Rekening houdend met bovenvermelde data en periode van beroepsprocedure kan de aannemer ten vroegste starten op 27 oktober 2023. De aannemer zal hoogstwaarschijnlijk deze beroepsperiode volledig afwachten en zich daarna pas organiseren waardoor verwacht wordt dat de effectieve startdatum nog iets later zal zijn.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Doorheen het project kregen we meer zicht op de budgetten maar ook de projectdefinitie kreeg meer vorm. 

Het gunningsbedrag bedraagt € 8.248.769,6 incl. BTW. De aanleg van de weg wordt geraamd op € 481.166 incl. BTW. De bijsturing van de budgetten is gebeurd via een aanpassing meerjarenplan.

Naar aanleiding van de gewijzigde planning werden de budgetten naar een volgend jaar verschoven via aanpassing van het meerjarenplan.