Ons plan

We zetten in op duurzame mobiliteit met aandacht voor het milieu, klimaat en gezondheid. We promoten deelmobiliteit en bieden een gemeentelijke wagen aan als deelwagen. We organiseren jaarlijks een bandenspanningscampagne.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Deelmobiliteit:

  • Opmaak plan van aanpak deelmobiliteit - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
  • Opstarten samenwerking met deelauto-organisatie Poppy - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
  • Projectnota deelwagen op M-team -  uitgevoerd
  • Voorstel behoeftepeiling / infoavond op M-team - uitgevoerd
  • Start onderzoek voor plaatsen 4 deelwagens (vaste plaatsen met reservatiesysteem) in de 4 kernen van Sint-Katelijne-Waver - voorstel onderzoek op P-team - bepaling verdere acties: Q2 2023
  • Uitwerken behoeftepeiling: Q4 2023 - in overleg met dienst communicatie uitwerken aangepaste behoeftepeiling
  • Versturen behoeftepeiling: Q2 2023 - on hold
  • Organisatie infoavond: Q3 2023 - in samenwerking met Cambio
  • Uitwerken deelwagenbeleid:  Q3 2023
  • Uitwerken autodeelactieplan: Q3 2023
  • Bekrachtiging Plan van Aanpak op college: Q4 2023

Laadpalen:

  • Opmaak interne projectnota en validatie: Q3 2022
  • Inwerken in vergunningenbeleid zowel voor niet-woongebouwen als woongebouwen: uitgevoerd
  • Opmaak strategisch plan laadpalen / wettelijke voorwaarden eigen patrimonium: uitgevoerd
  • Opleiding over digitaal platform van MOW: uitgevoerd
  • Opvolgen aanvragen laadpalen voor privé personen: wekelijkse opvolging gedurende de volledige loopperiode van het MOW project
  • Opvolgen strategische laadpalen: wekelijkse opvolging gedurende de volledige loopperiode van het MOW project
  • Laadpalenbeleid: goedkeuring flow Paal Volgt Wagen, strategische laadpalen en kabel over de stoep: uitgevoerd
  • Opmaak en goedkeuren strategisch plan: uitgevoerd
  • Uitwerken van plan van aanpak (indien na laadpalen via project MOW nog noodzakelijk): Q4 2024

Bandenspanningsactie

  • Dit wordt jaarlijks georganiseerd

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

Deelmobiliteit:

Het participatief traject (behoeftepeiling rond deelwagens en infomoment voor de burgers rond deelmobiliteit) staat on hold. Op vraag van het college en naar aanleiding van het stoppen van de Poppy wagens is een onderzoek gestart naar de kosten voor het plaatsen van 4 deelwagens, op vaste plaatsen en met reservatiesysteem in de 4 kernen van Sint-Katelijne-Waver.  Vanuit onze Poppy-ervaring kunnen we bijleren over deelsystemen in een landelijke gemeente: 

  • de burgers hebben nog tijd nodig om het systeem te leren kennen;
  • het freefloating systeem geeft mensen te weinig zekerheid;
  • de uitgestrekte gemeente die we zijn zorgt ervoor dat deelsystemen moeilijk te onderhouden zijn.

Vanuit het onderzoek naar autodeelaanbieders in de omgeving van Sint-Katelijne-Waver is een voorstel voorgelegd aan het college om te starten met Cambio wagens binnen onze gemeente.  

Cambio is uit dat onderzoek naar voren gekomen als een logische partner om de volgende redenen:

  • is reeds aanwezig vlakbij Pasbrug;
  • is gepland in het bouwproject Bergesteyn;
  • kan snel leveren;
  • levert als enige in onze regio conventionele wagens - lagere drempel voor burger / geen problemen met bezet houden bestaande laadpalen (of vertraging door aanvraag nieuwe laadpalen);
  • betaalbaar.

Aan het college zal voorgesteld worden om de opdracht  te gunnen aan Cambio. Samen met Cambio zal ook een communicatietraject gestart worden dat in overleg met de dienst communicatie ook ruimer kan zijn dan alleen de Cambio wagens. Het voorstel is om op te starten met twee wagens: 1 wagen op het Hoppin punt op de Markt en 1 wagen op de parking in de Bosstraat. 

Laadpalen:

De nood aan laadpalen dringt zich op nu steeds meer burgers vragen hebben rond laadpalen wegens de stijgende elektrische mobiliteit.

De projectnota werd intern goedgekeurd alsook werden er keuzes gemaakt voor beleidsbeslissingen de flow van Paal Volgt Wagen, de strategische laadpalen en kabel over de stoep.

Ondertussen werden de wettelijke regels ingebouwd in ons vergunningenbeleid en worden privé personen doorverwezen naar het loket van Vlaanderen indien ze een laadpaal nodig hebben. 

Strategische laadpalen:

In maart werd de flow van strategische laadpalen goedgekeurd op het college. Ook werd er een fasering / prioritering van de palen goedgekeurd. Hiervan werden in overleg met ENGIE in de eerste fase 9 laadpalen weerhouden die prioritair geplaatst zullen worden. Elke 6 maanden zal er een overleg met ENGIE zijn om te kijken in welke mate de verdere laadpalen kunnen geplaatst worden omdat ze afgestemd worden op onder andere de dorpskernvernieuwingen en de bouw van de evenementenhal. 

Privé aangevraagde laadpalen:

De flow wat betreft privé aangevraagde laadpalen werd goedgekeurd op het college in maart 2023.

Op het Workflow-platform kwamen drie aanvragen binnen. Gezien twee ervan uit de Walemstraat kwamen werden er maar twee laadpalen behouden om te laten plaatsen door ENGIE.

Semi-publieke laadpalen: 

In overleg met de dienst communicatie wordt over de laadpalen gecommuniceerd op onze website: 

  • waar er laadpalen staan;
  • welke kaarten je nodig hebt;
  • waar er plannen zijn voor laadpalen.

Om dit ook voor de semi-publieke laadpalen up-to-date te houden, plannen we in Q3 2023 een terreinbezoek om de toegankelijkheid te evalueren. 

Bandenspanningsactie:
Deze actie wordt jaarlijks georganiseerd. 

In 2022 was dit een zeer succesvolle actie met de duidelijke stijging van het aantal gecontroleerde wagens. De actie was zo succesvol dat er zelfs wagens niet gezien konden worden.

  • van 138 wagens --> maar 11 met een juiste bandenspanning
  • 92 % rijdt met foute spanning
  • 138 gecontroleerd in 2022 t.o.v. 32 in 2021

De samenwerking met een bandenexpert die gratis advies geeft, is duidelijk een schot in de roos en te weerhouden. Opvallend is dat er ook bij 50 % van de banden verduring werd vastgesteld. 

In de eerste helft van 2023 zijn de eerste stappen gezet om de nieuwe bandingspanningscampagne te organiseren in juni 2023. Tijdens de actie in 2022 werden er veel verduurde banden aangeboden, vandaar de noodzaak om deze actie al vroeger te organiseren omdat het rijden met verduurde banden ook erg gevaarlijk is. 

In Q3 2023 is een evaluatie gepland van deze actie. 

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Alle acties vallen nog steeds binnen de voorziene budgetten (deelwagens en laadpalen).

Deelmobiliteit:

Wat betreft kosten waren er in principe voor de gemeente geen kosten voor het Poppy - free flaoting deelwagensysteem, voor het particulier autodelen en voor deelwagenorganisaties die zijn opgenomen in vergunningen van woonprojecten (project ontwikkelaar draagt de kost). 

Voor de start van Cambio betalen we een opstartkost van € 2.420,00 - incl. btw en daar bovenop € 7.260,00 - incl. btw/ wagen dus een totaal budget van  € 14.520,00 - incl. btw indien we zouden starten met 2 wagens. Hoe meer de auto gebruikt wordt, hoe meer de auto 'zelfbedruipend' kan worden en hoe minder hij dus zal koste, voor de gemeente.

Voor het promoten van (eigen) deelwagens werd een budget voorzien van € 1.000,00 - daar werd nog niets van gebruikt.  Voor de Cambiowagens werd via een interne verschuiving € 15.000 voorzien. 

Er is sinds de heropstart van de deelwagen na Corona geen enkele burger geweest die concreet interesse heeft getoond in de gemeentelijke deelwagen dus er zijn ook geen verwachte inkomsten. 

Laadpalen:

Paal volgt Wagen

In principe neemt de CPO alle kosten voor plaatsing van de paal voor zijn rekening. De dienst openbare werken dient echter rekening te houden met de nodige terreinwerken zoals het plaatsen van het parkeerbord. Zij nemen deze werken best op in hun planning en budget.

Strategische laadpalen

Wat betreft kosten zijn er in principe voor de gemeente geen kosten tenzij het in onderlinge afspraak volledig of gedeeltelijk betalen van de ondergrondse laadinfrastructuur bij het plaatsen van palen die verder liggen dan 25 meter van het bestaande net. De dienst openbare werken dient echter rekening te houden met de nodige terreinwerken zoals het plaatsen van het parkeerbord. Zij nemen deze werken best op in hun planning en budget.

Voor deze kosten werd er in 2023 en in 2024 een budget vastgelegd in het MJP van 25.000 euro (over twee jaar 50.000 euro in totaal). Gezien er in 2023 nog niks van dit budget werd gebruikt, werd het overgezet naar 2025. 

Indien achteraf blijkt dat er door omstandigheden nog extra kosten zijn (aanleg parkeerplaatsen, plaatsing parkeer borden, onverwachte graafwerken...), zal dit bekeken worden door eventueel verschuiving van budgetten of aanpassing Meerjarenplan. 

Bandenspanningsactie:

Omdat er in 2023 ook rekening werd gehouden met de tijd die nodig was voor de opbouw en afbraak van de actie, zal deze dit jaar en ook in 2024 € 1.149,50 kosten.