AC 2.1.3. Verkeershandhaving
Ons plan
We zetten in op een consequente handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen. We bouwen het ANPR-cameranetwerk voor trajectcontrole verder uit. We plaatsen bijkomende flitspalen, smileys en voorzien de nodige verkeerstechnische meettoestellen.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
Uitbouwen netwerk ANPR-camera's
- Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 3 2023 - timing afhankelijk van Proximus
- Leemstraat - vrachtwagensluis - timing afhankelijk van Proximus
- Stationsberg - witte lijn camera - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
- Slameuterstraat - trajectcontrole - timing afhankelijk van Proximus en de gemeente Putte
- Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR
Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen
- Vervangen van de huidige flitspalen in de gemeente - timing afhankelijk van C-smart/Cipal
- Onderzoek naar bijkomende locaties voor flitspalen
Onderhoud en ijking huidige sites
- Ijking voor de sites met betrekking tot handhaving op snelheid (2 jaarlijks per site) - permanent lopende
- Onderhoud - permanent lopende
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
Uitbouwen netwerk ANPR-camera's
- Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 3 2023 - timing afhankelijk van Proximus - lopende
De paal werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden.
- Leemstraat - vrachtwagensluis - timing afhankelijk van Proximus - lopende
De paal werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden.
- Stationsberg - witte lijn camera - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
Dit was een proefproject waarbij Proximus een nieuwe module moest ontwikkelen om overschrijders van een volle witte lijn te kunnen handhaven. Dit is gestart in 2021. In het eerste kwartaal gaf Proximus aan het mogelijk was om te handhaven. Dit is dus operationeel.
- Slameuterstraat - trajectcontrole - timing afhankelijk van Proximus en PZ Bodukap - lopende
In het eerste kwartaal van 2023 heeft de gemeente Putte laten weten dat ze willen samenwerking en ook een site willen installeren in de Slameuterstraat (kant Putte). De offertes en dergelijke werden hieraan aangepast. In het tweede kwartaal werd er op de GR een samenwerkingovereenkomst met Putte goedgekeurd die de afspraken vastlegt met de gemeente Putte daar dit een gemeenschappelijk traject is. Na de inwerkingtreding van deze sites zullen de asverschuivingen verwijderd worden.
De palen werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden.
- Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR
Nadat er meer zicht is op het in werking treden van de bestelde sites, zal er verder gekeken worden naar bijkomende sites.
Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen
De huidige flitspalen in de gemeente worden vervangen door nieuwe. Dit zal gebeuren op 3 locaties (Wilsonstraat (2) en de Berlaarbaan (1). Bijkomend zullen er 2 camera's aangekocht worden die kunnen roteren tussen de verschillende palen.
Voor de timing zijn we afhankelijk van Cipal. Onderzoek naar bijkomende locaties voor flitspalen wordt ingepland wanneer de huidige sites operationeel zijn.
Onderhoud en ijking
Voor het onderhoud van de huidige ANPR sites hebben we een onderhoudscontract i.s.m. Proximus, dit wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Als gemeente hebben wij geen zicht op de werking van de sites daar het back office in handen is van PZ Bodukap.
De ijking dient 2 jaarlijks te gebeuren. Wanneer er een herstelling dient te gebeuren dient de site soms ook herijkt te worden. Hierdoor kan het dus zijn dat sommige sites vaker herijkt worden dan om de twee jaar. Dit heeft gevolgen voor de budgetten.
Voor de herstelling, het onderhoud en de ijking is er constante communicatie nodig tussen de drie partijen. Dit verloopt niet altijd even makkelijk, er gaat ook vaak tijd verloren hierdoor. In kwartaal 1 2023 is gebleken dat er een aantal sites niet functioneerden. Dit is vastgesteld daar het aantal opgemaakte PV's heel wat minder was in 2022. Ondertussen is dit opgelost, er zijn nog problemen op onderstaande sites:
- Katelijnestraat: deze site was aangereden op het einde van kwartaal 4 2022. Een offerte werd opgemaakt maar kan momenteel niet uitgevoerd worden daar dit een verzekeringskwestie is. Dit wordt nog verder uitgeklaard in kwartaal 3 2023.
- Stationsstraat/Hertstraat: beide sites moeten herijkt worden. Deze ijking werd tijdig besteld maar werd nog niet uitgevoerd door Proximus. Daar de ijking niet uitgevoerd werd, zal er niet gehandhaafd worden gedurende de periode van Q2 en een deel van Q3 2023.
Wat kost het?
Wat kost het?
Budgetten voor bovenstaande investeringen en onderhoud van de huidige sites zijn voorzien in het meerjarenplan. Het is echter steeds moeilijk in te plannen wanneer deze budgetten aangewend worden daar we hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier (Proximus). Het duurt vaak lang voor we de offertes mogen ontvangen en de bestellingen uitgevoerd zijn.
Voor het onderhoud en de ijking zijn de prijzen het afgelopen jaar gestegen. Dit zal dus ook doorgerekend worden bij de komende AMJP voor 2024 en volgende. Voor de ijking is het moeilijk in te schatten wat de kosten zijn daar er soms een bijkomende ijking uitgevoerd moet worden bij een herstelling.