Schepen
Kristof Sels

We optimaliseren onze digitale dienstverlening voor onze externe en interne klanten: optimaliseren reservatie- en betalingssysteem voor gebruik infrastructuur door verenigingen, integreren digitale handtekening in verschillende procesflows, implementatie gemeentelijke app en chatbot, digitaliseren archieven, digitale notarisbrief, digitaliseren verschillende processen binnen het zaaksysteem, ontwikkelen verschillende geoloketten, uitbreiden aantal digitale zuilen, digitaliseren subsidieaanvragen, implementeren digitaal sociaal dossier, implementeren Burgerprofiel en federale e-box, digitaliseren woonstcontrole…



Toelichting

G

Kwaliteit

In het eerste kwartaal van 2021 werd de uitrol van de softphones voor alle medewerkers van onze organisatie afgerond. Alle thuiswerkende medewerkers beschikken over een softphone. Hierdoor is het voor hen mogelijk om hun fysieke telefoontoestel over te nemen met hun PC waardoor ze van thuis uit telefoons kunnen ontvangen en gesprekken kunnen voeren via hun PC. Dit maakt het mogelijk om de telefonische bereikbaarheid van onze medewerkers te verhogen. We merken echter wel dat de gebruiksvriendelijkheid en de stabiliteit van de toepassing nog niet optimaal is. Hier werd vanuit het team ICT tijdens het tweede kwartaal de nodige inspanningen geleverd met een verhoging van de performantie tot gevolg.

In het kader van de digitale dienstverlening werd gestart met de verdere uitrol van het klantencontactcenter (KCC). Samen met de uitbouw van een fysiek klantencontactcenter is de digitale omgeving volledig geïmplementeerd binnen onze organisatie.

Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 8 maart 2021 de gunning voor de plaatsing van een cameratracking in de raadzaal goed. 
De effectieve plaatsing werd in mei 2021 uitgevoerd. Om het livestreamen van onze bestuursvergaderingen (gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn) mogelijk te maken werd in juni 2021 een overeenkomst afgesloten met Notubiz. Zij zullen zorgen voor het livestreamen van deze vergaderingen alsook voor de verwerking van de audiovisuele beelden na afloop van de vergadering. Tijdens de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 6 september 2021 werd dit systeem voor een eerste maal gebruikt. Door de aanhoudende coronamaatregelen werden in het najaar van 2021 de meeste raadsvergaderingen digitaal georganiseerd via het Zoom-platform met livestream naar het gemeentelijk YouTube-kanaal. Op basis van het videobestand werden de verschillende raadsvergaderingen geïndexeerd door de firma Notubiz.

In het derde kwartaal werd daarnaast ook de mogelijkheid onderzocht voor de implementatie van het digitaal sociaal dossier. 

In het laatste kwartaal van 2021 werd de beslissing genomen om nog meer in te zetten op Microsoft Teams en deze omgeving ook te gaan gebruiken als telefooncentrale. Dit om het thuiswerk nog efficiënter te laten verlopen. Het team ICT bekeek de technische kant van deze implementatie. Een effectieve uitrol is voorzien voor de eerste helft van 2022.

In dit laatste kwartaal werden twee subsidiedossier in het kader van het subsidieproject van de Vlaamse overheid 'Gemeente zonder Gemeentehuis' opgemaakt. Een eerste dossier werd opgemaakt in samenwerking met de firma Pepperflow. Met hun toepassing wordt op dit moment reeds gewerkt voor de opvolging en rapportering over de acties uit ons meerjarenplan en de vele projecten. Doel van het subsidiedossier is om de digitaal dashboard dat beschikbaar wordt gesteld voor onze burgers interactiever en transparanter te maken. In de loop van het voorjaar van 2022 wordt beslist of we in aanmerking komen voor deze subsidie en het project ook daadwerkelijk kunnen opstarten.
Een tweede subsidiedossier werd opgemaakt samen met de firma Green Valley Belgium. De softwareleverancier van onder andere ons digitaal loket. Samen met hen en enkele andere steden en gemeenten wordt een dossier opgesteld met als doel een digitaal subsidieloket uit te bouwen langs waar onze verenigingen op een digitale wijze hun subsidies kunnen opvragen, opvolgen en uitbetaald krijgen. Doel is om het subsidiedossier in te dienen in de loop van februari 2022.

 

G

Tijd

Het project verloopt volgens de vooropgestelde timing

G

Geld