Schepen
Eric Janssens

We ontwikkelen de dienstverlening van de dienst huis van het kind die gericht is op kinderen en jongeren. We nemen de regierol rond kindbeleid verder in handen en werken samen met onze inwoners en maatschappelijk middenveld een lokaal netwerk huis van het kind uit.



Toelichting

G

Kwaliteit

Begin 2021 werd de werking van het netwerk huis van het kind verdiept. Na verschillende verkennende gesprekken die de nieuwe coördinator huis van het kind voerde met de belangrijkste stakeholders binnen dit netwerk bleek duidelijk dat de partners uitkeken naar concrete acties en activiteiten. In januari 2021 werd dan ook een jaarplanning uitgewerkt met aandacht voor concrete acties.

In 2021 hebben we gefocust op volgende thema's: 

1) Kinderarmoede: mogelijke acties en behoeften vanuit het netwerk 

2) Evoluties in welzijnsvoorzieningen voor gezinnen: 1 gezin 1 plan opgenomen binnen het netwerk, dienstverlening groeiepakket

3) Kwetsbare zwangeren: team Opkomst (CAW Mechelen, opgenomen in het netwerk)

4) Extra subsidies kinderopvangplaatsen (uitwerken lokale adviesprocedure en ondersteunen initiatiefnemers via lokaal overleg kinderopvang).

5) Toneel voor de allerkleinsten 

6) Vormingen voor ouders

7)  Start ontwerp nieuwe website huis van het kind

De eerste netwerkvergadering ging door op 23 februari. Er waren 34 deelnemers aan deze vergadering. Na een algemeen deel werd er in break out rooms gewerkt op basis van de keuze thema's kinderarmoede of zwangerschap en jonge kinderen. 

In de maand maart realiseerden we de eerste actie vanuit het jaaractieplan. In samenwerking met Gezinsbond O.L.V.-Waver, de bibliotheek en Childfocus organiseerden we online vormingssessies 'Veilig online' voor ouders met kinderen en tieners over veilig omgaan met sociale media. Aangezien de voorziene online vormingssessie op een mum van tijd volzet was werden twee extra sessies georganiseerd. Zo gingen op 24 en 25 maart en op 8 april sessies door met in totaal 43 deelnemers.

Ook in maart (26/3) ondersteunden we mee een online toneelstuk voor de allerkleinsten dat werd georganiseerd en opgenomen in de bib. We gebruikten het netwerk van het huis van het kind om het initiatief mee bekend te maken. Vooral de kinderdagverblijven speelden een belangrijke rol in de bekendmaking.

In april organiseerden we een alternatieve buitenspeeldag omdat binnen de coronamaatregelen een klassieke buitenspeeldag nog steeds niet mogelijk was. Bijna 1.000 'happy stones' beschilderd door de kinderen uit de BKO's en de speelbal en personeelsleden werden verspreid over de gemeente. Kinderen en gezinnen gingen op pad om de stenen te zoeken en elders te verstoppen. De actie kende veel succes. 

In mei communiceerden we actief het aanbod van de Gezinsbond (webinars) in het kader van de week van de opvoeding. 

In juni werd Skwibus, de kindvriendelijke mascotte van de gemeente, feestelijk gelanceerd. Alle kinderen ontvingen op school een Skwibus pakket met vakantiekaartjes, Skwibus tattoo en vakantiekalender. Een introductiefilmpje werd breed verspreid en een persactie werd opgezet. Door een 'zoek Skwibus actie' gelanceerd eind juni ging de nieuwe mascotte sterk leven in de gemeente. 

De tuthuisjes en het tuttendorp werden aangelegd in een aangenaam groen kader op een deel van het speelterrein achter het gemeentehuis. Deze zone werd specifiek voor de allerkleinsten ingericht. De tuthuisjes vormen de blikvangers van het dorpje en worden aangevuld met doe- en speelborden voor peuters en kleuters. We ontwikkelden in samenwerking met experten uit de gemeente (tandarts en logopediste) en op basis van pedagogische literatuur een hoofdstuk op de website van het huis van het kind met tips voor ouders bij het afbouwen van het tutgebruik. Verder ontwikkelden we een doe-brochure voor ouders en kinderen om op een speelse manier het afscheid van het tutje voor te bereiden. We werkten aan een tutverhaal dat ook werd ingelezen door een verteller en beluisterd kan worden op de website.

We zetten een samenwerking op met de vijf Vlaamse uitbetalingsinstanties van het groeipakket. Door deze samenwerking zullen gezinnen in de gemeente op een laagdrempelige manier gebruik kunnen maken van de professionele diensten van deze actoren. In samenwerking zullen zij immers zitdagen organiseren in het gemeentehuis om gezinnen met vragen of problemen in hun dossiers groeipakket professioneel verder te helpen. Deze dienstverlening is ook toegankelijk voor intermediairen (maatschappelijk werkers sociale dienst, medewerkers huis van het kind, kind en gezin, scholen....). De uitbetalersactoren zorgen naast de zitdagen ook voor rechtstreeks toegankelijke dienstverlening via mail en telefoon en verzorgen op vraag ook informatiesessies voor het netwerk huis van het kind. De samenwerkingsovereenkomst werd op 13/9 goedgekeurd door het CBS en op 4/10 goedgekeurd door de GR. Begin 2022 zullen de zitdagen van start gaan. 

Op 21 september ging de tweede netwerkvergadering huis van het kind door. Volgende onderwerpen stonden op de agenda: Toelichting samenwerking uitbetalersinstanties groeipakket en informatiesessie over de schooltoelage door Parentia, decreet BOA: toelichting decreet en voorstelling good practice door Annelies Hautekeete van de gemeente Bornem en varia (voorstelling van verschillende initiatieven vanuit de partners). 

In samenwerking met de communicatiedeskundigen van het lokaal bestuur werden stappen gezet om een eigen website huis van het kind te ontwikkelen. Nu we als dienst een eigen herkenbare huisstijl hebben willen we de website verder uitwerken waarbij we niet alleen informatie over onze eigen dienstverlening aanbieden (zoals nu het geval is) maar ook een informatief luik aanbieden voor ouders en gezinnen.

G

Tijd

Het project verloopt volgens de vooropgestelde timing. 

G

Geld