Schepen
Sarah De Keyser

We creëren bewustwording rond maatschappelijke kwetsbaarheid en de impact van armoede op een kind en zijn gezin bij de interne en externe partners van het Huis van het kind en proberen de kinderarmoede te verminderen.



Toelichting

G

Kwaliteit

In het jaar 2021 hebben we binnen het domein kinderarmoede de focus gelegd op twee domeinen.

Onderwijs:
Het 'Samen lezen, samen leren' project werd terug hervat. Na de paasvakantie startten 21 vrijwilligers en werden 23 kinderen ondersteund op taalvlak. 2 Trajecten werden vroegtijdig stopgezet (moeilijk contact met vrijwilliger - gezin, wantrouwen en weinig interesse). De andere vrijwilligers en gezinnen waren zeer positief. Een 10-tal gezinnen vragen een tweede traject aan. Er werd ingezet en nagedacht over een corona veilig alternatieve formule (vb. thematische rugzakken, tablets, samenwerking met de bibliotheek, verhaalwandelingen). Vrijwilligers geven aan de connectie met het gehele gezin te missen en de betrokkenheid van ouders beperkt is. Eind augustus werd er terug een oproep gelanceerd voor nieuwe vrijwilligers, er zijn enkele nieuwe aanmeldingen, een groot deel van de bestaande vrijwilligers wil actief blijven. Na de herfstvakantie starten 18 vrijwilligers en worden 21 kinderen verder geholpen. Doorheen het traject pauzeren enkele vrijwilligers door de verstrengde corona-maatregelen en de nieuwe variant. 
De scholen werden bevraagd over hun ervaringen met het SAM-project. Er wordt aangegeven dat er nog steeds een grote bereidwilligheid is van de scholen en dit een outreachende, laagdrempelige manier is om kwetsbare gezinnen te bereiken. 
Er zijn meerdere gezinnen door het SAM-project opgepikt en doorverwezen naar de sociale dienst. Bij een 5-tal gezinnen waren er nog vragen of problemen, ook hier gebeurde een correcte doorverwijzing. 

Er werd ingezet op een goede samenwerking met en toeleiding naar de bibliotheek. Door enkele theater/muziekvoorstellingen te organiseren met een rondleiding nadien in de bibliotheek en vrijwilligers die een individuele bibliotheekuitstap hielden met hun SAM-gezin. 
Vele kwetsbare gezinnen geven aan dat het concept 'bibliotheek' niet gekend is voor hen. Een valkuil is het op tijd terugbrengen en indienen van de geleende boeken (nadeel: boetes). 

De zomerschool ging door van 5 juli tot en met 16 juli. Er waren 35 leerlingen aanwezig met amper uitval. 8 Lesgevers gingen aan de slag met deze kinderen op een speelse, educatieve manier. Na afloop van de zomerschool ging een evaluatievergadering door met de lesgevers. 
- De lesgevers geven aan meer voorbereidingstijd nodig te hebben zodat de kwaliteit van het inhoudelijk aanbod kan verbeteren.
- We zouden in de toekomst het belangrijk vinden om de overdracht naar de speelpleinwerking (vb. voormiddag inhoudelijk aanbod, namiddag mee in de algemene speelpleinwerking) te maken. Kinderen geven aan dat ze niet weten wat een speelpleinwerking is. 
- Scholen geven aan dat de nood hoog is naar extra ondersteuning in de zomerperiode (zeker op vlak van taal). 
Alle basisscholen worden bevraagd over hun ervaring en beleving van de zomerschool. Er is een grote vraag naar een zomerschool in 2022. 

Via verschillende kanalen pikken we signalen op naar de noden met betrekking tot huiswerkbegeleiding. In het begin van 2021 werd dit kort bekeken, wegens corona is dit tijdelijk niet opgepakt. Op het einde van 2021 krijgen we terug meer signalen van de nood aan huiswerkbegeleiding. 
Scholen, ouders, externe hulpverleners geven aan dat er veel kwetsbare kinderen nood hebben aan extra begeleiding. 
Deze signalen nemen we mee naar 2022.

We blijven inzetten op kleuterparticipatie. We onderzoeken de haalbaarheid om inloopmomenten te creëren voor ouders met jonge kinderen (0-3 jaar). 

Vrijetijd: 
Met het netwerk vrijetijdsparticipatie zaten we op regelmatige basis samen. Dit jaar organiseerde we een coronaveilig alternatief voor het sintfeest. Het netwerk is betrokken bij het onderzoek naar vrijetijdsinvulling voor kinderen en jongeren in onze gemeente. 
In 2022 doen we een terugkoppeling van deze onderzoeksresultaten en gaan we met het netwerk aan de slag rond mogelijke acties. 

We starten met het onderzoek naar vrijetijdsinvulling van kinderen en jongeren in Sint-Katelijne-Waver met een extra focus op kwetsbare kinderen en jongeren. Verschillende betrokkenen werden bevraagd waaronder (kwetsbare) kinderen en jongeren, ouders, verenigingen, jeugdbewegingen, interne diensten binnen onze eigen gemeente. Het onderzoek heeft als rode draad de 5 B's (bruikbaarheid, bereikbaarheid, beschikbaarheid, betaalbaarheid, begrijpbaarheid). De resultaten werden samengelegd en bekeken. In 2022 stellen we een plan van actie op, gebaseerd op de signalen vanuit het onderzoek. 

Andere zaken:
In samenwerking met de sociale dienst wordt er stilgestaan bij een mogelijke sensibiliseringsactie omtrent armoede. Het startschot kwam op de internationale dag tegen armoede. In 2022 loopt de sensibiliseringsactie nog verder. 
Er werd ondersteuning geboden aan de sociale dienst voor de kerstpakketten. 

G

Tijd

De meeste vooropgestelde doelstellingen en focusdomeinen werden behaald.
2021 heeft ons veel informatie gegeven om noden en behoeften in kaart te brengen, 2022 zal een jaar van plan en actie zijn. 

O

Geld