Schepen
Eric Janssens

Ons plan

We vergroten de fietsveiligheid in onze gemeente. We creëren veilige fietspaden, fietsverbindingen en fietsstraten: aanleg fietssnelweg aan het Stationsplein, fietsverbinding R6… We zorgen voor veilige voetgangersvoorzieningen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

  • Evaluatie fietsstraten - kwartaal 1 2023
  • Inzetten van gemachtigd opzichters aan de schoolomgevingen - permanent lopende
  • Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de Provincie Antwerpen - lopende
  • Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station - geen timing
  • Verbeteren/realiseren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van Provincie Antwerpen (fietsfonds):
    • Bergstraat - kwartaal 1 2026;
    • Dijk/ Dorp - kwartaal 1 2024;
    • Berlaarbaan - kwartaal 4 2026;
    • Molenstraat - kwartaal 4 2023;
  • Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen':
      • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg - kwartaal 2 2022 - afgerond;
      • Onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet - kwartaal 1 2023;
      • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) - kwartaal 4 2023;
      • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat - start kwartaal 2 2023 tem kwartaal 3 2024.
  • Inzetten op een veilige schoolomgeving:
    • Uitvoering Albertstraat - kwartaal 4 - afgerond;
    • Subsidies: Schoolomgeving Albertstraat - kwartaal 1 2023.
  • Inzetten op veilige schoolroutes:
    • Waverstraat - uitvoering en subsidies - kwartaal 1 2023.

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

Evaluatie fietsstraten

In 2020 werd een online bevraging georganiseerd onder onze inwoners waarbij gepeild werd naar de indicatoren/criteria die de bewoners belangrijk vinden aan een fietsstraat. Bijkomend werd er gevraagd welke straten, volgens hen, nog in aanmerking kunnen komen als fietsstraat.

In 2021 werd een heterogene expertengroep samengesteld. Verspreid over 2021 en 2022 (omwille van corona) werden er drie werksessies georganiseerd. In de eerste twee werksessies werden de huidige fietsstraten geëvalueerd op basis van de criteria die naar voor kwamen uit de online bevraging. In de derde werksessie werden de nieuwe mogelijke fietsstraten beoordeeld en besproken (ook op basis van dezelfde criteria). 

In kwartaal 3 en 4 van 2022 werden de adviezen van de verschillende actoren verzameld (expertengroep, diensten, PZ Bodukap). Op basis hiervan heeft het bestuur de voorkeur uitgesproken voor de inrichting van nieuwe fietsstraten. Deze voorkeur wordt in het eerste kwartaal van 2023 afgetoetst bij de bewoners, waarna het bestuur een definitieve keuze zal maken.  

Gemachtigd opzichters

Voor het inzetten van de gemachtigd opzichters werken we met drie systemen:

  • vrijwilligerswerking;
  • het PWA-systeem van VDAB (oude systeem, uitdovend):
  • het nieuwe systeem van Wijk-werk van VDAB. 

Gemachtigd opzichters die aangesteld zijn via het oude PWA-systeem zitten in een 'statuut' van onbepaalde duur. Samen met onze vrijwilligers zijn dit de gemachtigd opzichters waarop we het meeste beroep kunnen doen.

Het nieuwe systeem van VDAB is telkens voor 1 jaar. Dit zorgt ervoor dat we jaarlijks opnieuw op zoek moeten gaan naar nieuwe gemachtigd opzichters, wat niet evident is. Alle plaatsen geraken niet altijd (tijdig) ingevuld. Er wordt flexibel gewerkt om toch nog zo maximaal mogelijk alle plaatsen in te vullen.

Op het einde van het tweede kwartaal hadden we een aantal open plaatsen. Bij de start van het nieuwe schooljaar (kwartaal 3) waren de plaatsen zo goed als ingevuld. Echter, omwille van ziekte (langdurig) waren op het einde van 2022 opnieuw een paar open plaatsen. Deze zouden normaal opnieuw ingevuld worden in het eerste kwartaal van 2023.

Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de provincie Antwerpen:

Heel wat stukken van de fietsostrade voldoen niet meer aan de eisen van een hedendaagse fietssnelweg. Daarom heeft de provincie Antwerpen het initiatief genomen om samen met de gemeenten Mortsel, Hove, Kontich, Duffel en Sint-Katelijne-Waver dit verder aan te pakken. In 2021 heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie. De provincie heeft een studiebureau aangesteld voor de opmaak van een unieke verantwoordingsnota voor de fietsostrade.

In het tweede kwartaal heeft de provincie voor Sint-Katelijne-Waver een eerste voorstel met de verbeteringspunten voorgesteld.

In het derde en vierde kwartaal is de unieke verantwoordingsnota verder afgewerkt op basis van de opmerkingen van de verschillende gemeenten. In het eerste kwartaal van 2023 zal er een projectstuurgroep georganiseerd worden waar de definitieve versie van de unieke verantwoordingsnota goedgekeurd zal worden. Nadien kunnen de gemeenten hiermee aan de slag. 

Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station:

In 2018 werd in de GBC de projectnota goedgekeurd voor het verleggen van de fietsostrade. Op basis hiervan werd het ontwerp verder uitgewerkt en werd de omgevingsvergunning ingediend (2021). Eind 2021 werd de omgevingsvergunning bekomen.

In het eerste kwartaal werd echter een beroep ingediend. In het tweede kwartaal werd het beroep ontvankelijk verklaard maar ongegrond en werd de omgevingsvergunning verleend met bijkomende voorwaarden. Hierna werd er opnieuw een bezwaar ingediend bij de raad voor vergunningsbetwistingen. Hier is nog geen uitspraak gedaan. 

Voor het verwerven van de gronden (het verlengde van de tuintjes van de Beatrijsstraat) is de gemeente nog steeds in onderhandeling met NMBS. 

Dit dossier staat momenteel on hold wegens voormelde redenen.

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van provincie Antwerpen (fietsfonds):

  • Bergstraat:

In het tweede kwartaal werd de startnota voor het fietspadendossier goedgekeurd in de projectstuurgroep.

In het derde kwartaal werd er verder gewerkt aan het eerste ontwerp, het onteigeningsplan en de projectnota. Ondertussen zijn de eisen voor de buffering van het water verstrengd, dit zal herbekeken moeten worden waarna ook de bovenbouw moet aangepast worden op de onderbouw. Het deel van de fietspaden en de subsidies kadert in het Pidpaproject Bergstraat-Slameuterstraat-Duivelshoek-Kruisstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur)

  • Dijk/Dorp:

In het tweede kwartaal werd de startnota door de projectstuurgroep goedgekeurd.

In kader van het Aquafinproject Dijk-Dorp (AC 2.2.2. Infrastructuur), zal de startnota verder uitgewerkt worden. Deze wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023. De Wissel zal hierbij opgenomen worden als Hoppin-punt.

  • Berlaarbaan:

Voor het fietspadendossier werd in 2020 en 2021 een startnota opgemaakt. In de projectstuurgroep was geen consensus voor dit fietspadendossier. Er dient o.a. een structurele oplossing gevonden te worden voor het halteren van de schoolbussen op de Berlaarbaan/Patersweg. Er werd onderzocht of er een multifunctioneel plein aangelegd kan worden in de Patersweg waar ook de bussen een plaats kunnen krijgen.

In het tweede kwartaal heeft het studiebureau twee concepten voorgesteld aan het bestuur en de stakeholders. In het derde kwartaal ontvingen we het advies van de verschillende actoren waarna er door het bestuur gekozen werd om verder te werken aan het scenario waarbij de Patersweg ingericht wordt als busparking (multifunctioneel plein).

In het eerste kwartaal van 2023 zal er verder gewerkt kunnen worden aan de startnota en het fietspadendossier van de Berlaarbaan. Het fietspadendossier kadert in het Aquafinproject Berlaarbaan (AC 2.2.2. Infrastructuur). Het deel van het multifunctioneel plein wordt besproken onder AC 5.4.3 Patrimonium – Multifunctioneel plein.

  • Molenstraat:

De goedkeuring van de startnota en projectnota voor het fietspadendossier werd in het verleden reeds bekomen. Daar de werken gestart zijn, kon in principe een eerste schijf van subsidies aangevraagd worden, wat echter nog niet was gebeurd. Voor twee percelen waren er nog steeds onderhandelingen lopende voor het verwerven van de gronden. Voor 1 perceel zijn ondertussen de onderhandelingen afgerond. Voor het andere perceel dient het fietspad aangepast te worden en niet conform aangelegd te worden. Het deel van het tweede perceel, waar het fietspad niet conform aangelegd word tot we de grond alsnog kunnen verwerven, zal vermoedelijk in mindering gebracht worden voor de subsidies.

De aanvraag voor de eerste schijf van subsidies werd uiteindelijk ingediend en bekomen in het vierde kwartaal.

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen':

  • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg 

Er werd onderzocht of het mogelijk was om de fietspaden binnen de huidige rooilijn te vernieuwen ten zuiden van de R6 tot de grens met Mechelen (vernieuwen verharding). In het eerste kwartaal werd hiervoor een studiebureau aangesteld om een opmetingsplan op te maken. In het tweede kwartaal werd dit project voorgesteld aan de (externe) projectstuurgroep. In de projectstuurgroep werd dit project te zwak bevonden. Onderstaande opmerkingen werden geformuleerd: 

    • de fietspaden zouden niet de conforme breedte hebben;
    • er ontbraken kruispuntoplossingen;
    • de halte-infrastructuur zou ondermaats blijven.

Om deze mankementen weg te werken dient heel de Mechelsesteenweg heraangelegd te worden, met bijkomende onteigeningen. Het totaal project (herinrichting + riolering) is hiervoor niet voorzien en dergelijke budgetten zijn niet voorhanden. Er werd gekozen om dit project, binnen het kader van deze subsidies, te stoppen. In het derde en vierde kwartaal 2022 werd de Mechelsesteenweg tussen Mechelen en de Veiling afgegaan en werden verzakkingen weggewerkt door onze eigen uitvoeringsdienst.

  • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) 

Dit project werd ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. De projectstuurgroep heeft dit positief geëvalueerd. De omgevingsvergunning werd ingediend en volledig verklaard in het tweede kwartaal. De omgevingsvergunning werd verleend in het derde kwartaal. De uitvoering is ingepland voor het derde kwartaal van 2023, daar we rekening moeten houden met het broedseizoen (voorwaarde ANB in de omgevingsvergunning). 

  • Onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet 

In het eerste kwartaal van 2022 werd een landmeter aangesteld voor de opmaak van een eerste ontwerp. In het tweede kwartaal van 2022 werd het eerste ontwerp bekomen. Op basis van deze plannen werd er in het derde kwartaal van 2022 in gesprek gegaan met de verschillende partijen. Omwille van (mogelijke) onteigeningen dient dit verder bekeken te worden in het eerste kwartaal van 2023.

Gezien de ervaring van de fietsverbinding tussen de N14 en de fietstunnel, is ervoor gekozen om ook hiervoor al een subsidiedossier op te starten voor de subsidies van Kopenhagen. Indien de gronden voor handen zijn, wordt er geacht dat dit subsidieerbaar is. 

Afhankelijk van mogelijkheden om de nodige gronden te verwerven, zal hieraan verder gewerkt worden in 2023.

  • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat 

Het Pidpaproject Wilsonstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur) is geen fietspadendossier bij de provincie Antwerpen aangezien het geen route van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is. Dit dossier werd voor het deeltje van de fietspaden ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. In de projectstuurgroep werd hiervoor consensus bekomen. Er wordt verwacht om een eerste schijf subsidies te ontvangen in het tweede kwartaal van 2023.

  • Inzetten op een veilige schoolomgeving
    • Schoolomgeving Albertstraat

Bij begin en einde schooltijd wordt er her en der geparkeerd en zijn er onveilige situaties voor de fietsers. Een eerste ontwerp voor de schoolomgeving werd opgemaakt. Door middel van participatie bij bewoners en de scholen werd dit ontwerp aangepast en goed bevonden door de verschillende actoren. In het tweede kwartaal van 2022 werd hiervoor een subsidieaanvraag ingediend binnen de subsidies van 'veilige schoolomgeving'. Deze werd goedgekeurd en een eerste subsidieschijf hiervoor werd bekomen. De werken werden uitgevoerd in het derde en vierde kwartaal van 2022. De subsidie (tweede schijf) werd na het afronden van de werken aangevraagd. Deze wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023. 

  • Inzetten op veilige schoolroutes
    • Waverstraat 

De Waverstraat wordt heraangelegd binnen het Pidpa-Hidrorioproject. De straat zal heringericht worden met wegversmallingen. Aangezien dit een schoolroute is, werd dit deel van de snelheidsremmende maatregelen ingediend als subsidiedossier. Het subsidiedossier werd goedgekeurd en een eerste schijf werd ontvangen in het eerste kwartaal. De uitvoering is lopende. De afronding van de werken wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023 net als de tweede subsidieschijf. 

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Voor de evaluatie van de fietsstraten zijn geen budgetten nodig. 

Voor de gemachtigd opzichters zijn de nodige budgetten opgenomen in het meerjarenplan om een volledige bezetting te kunnen voorzien op alle plaatsen. 

De budgetten voor de uitvoering (investering) voor de veilige schoolomgeving (Albertstraat), schoolroute (Walemstraat), projecten met betrekking tot de subsidies Kopenhagen (fietsverbinding R6 van de tunnel tot de N14 en de Wilsonstraat) en de fietspadendossiers bij de provincie zijn voorzien in andere projecten, waarover apart gerapporteerd wordt. Ook de subsidies (opbrengsten) zijn opgenomen in het meerjarenplan.
Voor de fietsverbinding R6 was er nog een kost van €2.031,59 voor het opmaken van een omgevingsvergunning door een landmeter. Voor de Waverstraat werd de eerste subsidieschijf van €41.391,45 bekomen.

Voor de Mechelsesteenweg werden zowel de investeringen als de opbrengsten geschrapt in het meerjarenplan. De studiekosten bedroegen €9.168,78.

Voor de 'optimalisatie van de fietsostrade' in samenwerking met de provincie werden in 2021 al de nodige budgetten voorzien. Deze werden verschoven naar 2022 en zijn ook bij de laatste aanpassing van het meerjarenplan verschoven naar 2023. Dit project wordt getrokken door de provincie Antwerpen. 

Voor de heraanleg van de fietsostrade (parking) was er enkel een kost voor het studiebureau van €5.487,35.

Jaarrekening 2022

Jaarrekening 2022 Huidig Krediet 2022 Uitgaven 2022 Ontvangsten 2022
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver
Investering
Ontvangsten
15 - Investeringssubsidies 41.391,45 0,00 41.391,45
Totaal Ontvangsten 41.391,45 0,00 41.391,45
Uitgaven
21 - Plannen en studies 227,21 227,21 0,00
22 - Infrastructuur 19.362,26 18.531,04 0,00
Totaal Uitgaven 19.589,47 18.758,25 0,00
Totaal Investering 21.801,98 -18.758,25 41.391,45
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver 21.801,98 -18.758,25 41.391,45