AC 4.3.4. Dorpskernvernieuwing O.L.V.-Waver

Ons plan
We realiseren een dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver door de herinrichting van het openbaar domein met bijzondere aandacht voor zwakke weggebruikers, ruimte voor terrassen, voldoende brede voetpaden alsook voldoende parkeerplaatsen voor wagens. Hierbij zorgen we eveneens voor meer ruimte rond de huidige monumenten en zorgen we voor meer groen in de gehele dorpskern.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
• Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
• Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd
• Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021 – uitgevoerd
• Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
• Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
• Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd
• Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3+4 2022 – uitgevoerd
• Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
• Aanbestedingsdossier - kwartaal 3 2023 – uitgevoerd
• Goedkeuring dossier door VMM - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
• Aanbestedingsprocedure – kwartaal 3 + 4 2023 - uitgevoerd
• Uitvoering – 2024 - lopend
Fase 1: Dijk, Kruisweglei - Kegelshoekslaan: mei 2024 – september 2024
Fase 2: Dijk Kegelshoekslaan - Dorp: september 2024 - begin 2025
Fase 3A: zuidelijke zijde Dorp: begin 2025 - voorjaar 2025
Fase 3B: kruispunt Bosstraat + klein stukje Bosstraat: augustus 2024
Fase 4a: noordelijk deel Dorp, zone voor de kerk: lente + zomer 2025
Fase4b: noordelijk deel achter te kerk te Dorp: najaar 2025
Fase 5: Molenlei: december 2024 - begin 2025
Fase 6: zijstraat Molenstraat: voorjaar 2025
7. Oplevering - 2026.
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
- Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 - uitgevoerd
- Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
Het voorontwerp werd goedgekeurd door het college in zitting van 19 april 2021.
- Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd
De opgemaakt 3D-beelden werden in de infobrochure gebruikt. De brochure is gedrukt en bedeeld aan de betrokken bewoners.
- Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021 - uitgevoerd
Het advies van De Lijn werd ingewonnen. We kregen feedback dat er in het centrum een eindhalte van de bus moest voorzien worden en dat deze bus daar moet kunnen draaien. Dit is verder met het studiebureau en De Lijn bekeken. Er zijn verschillende opties uitgewerkt met de juiste draaicirkels. Er is een proefrit gebeurd door De Lijn in aanwezigheid van onze mobiliteitsambtenaar.
Het advies van brandweer werd ingewonnen in mei 2021. Het advies op de huidige plannen is positief.
Het advies van Inter voor de toegankelijkheid werd ingewonnen in juni 2021. Het advies geeft enkele aanbevelingen mee die in ontwerpfase verder zullen gedetailleerd worden.
Adviesvragen op het voorontwerp bij De Lijn, Bodukap, Brandweer, GECORO en Onroerend Erfgoed zijn opgevraagd en ontvangen.
- Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
Het voorontwerp is door het studiebureau toegelicht op de raadscommissie van 17 mei 2021.
- Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
De brochure werd opgemaakt en verdeeld bij de inwoners van Onze-Lieve-Vrouw-Waver in het weekend van 21 en 22 augustus 2021.
Een infomarkt werd geïnstalleerd aan het raadhuis op dinsdag 6 september 2021. Suggesties op de plannen konden via Hoplr of via een invulformulier bezorgd worden tot 12 september 2021. De interne terugkoppeling van deze participatie en adviezen werd georganiseerd in november 2021.
In het eerste kwartaal van 2022 werden de uitgewerkte werkplannen naar aanleiding van de verschillende participatiemomenten en de interne adviezen voorgesteld.
- Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd
Het college keurde het nieuwe ontwerp goed in zitting van 13 juni 2022.
De ontwerper startte het definitief ontwerp met materialisatie, adviezen stakeholders, nutsmaatschappijen en afstemming met Aquafin en Pidpa op.
- Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 én kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
De afstemming van de rioleringsplannen met de bestaande en nieuwe nutsleidingen is opgestart, kwartaal 3 2022 en loopt verder in kwartaal 4 2022 en kwartaal 1 2023. De werken zijn voorzien te starten in kwartaal 3 2023. Hun planning en detailplannen zijn opgemaakt en overgemaakt aan de pilootnutsmaatschappij in dit project, zijnde Pidpa.
• Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
Kwartaal 1 – 2023
Er werd een microsimulatie uitgevoerd door Sweco zodat de concrete wisselwerking over de 2 kruispunten kan bepaald worden en de verkeersstromen tijdens de ochtend- en avondspits gevisualiseerd kunnen weergegeven worden in de verschillende scenario's. De studie geeft aan dat verkeerlichten niet wenselijk zijn omdat zij veel file zullen veroorzaken en dat de rijrichting achter de kerk bij voorkeur wordt omgekeerd - t.o.v. de huidige situatie - in het nieuwe ontwerp. Dit in kader van de veiligheid van het plein en de verkeersafwikkeling ervan.
Het definitieve ontwerp is april 2023 voorgelegd aan het college.
Kwartaal 2 - 2023
Het ontwerp is toegelicht aan de verschillende stakeholders tijdens onder andere bewonersvergadering, handelaarsvergadering, individuele besprekingen,.... In de mate van het mogelijke zijn kleine aanpassingen nog meegenomen, bijv. het afschuinen van een plantvak aan parking Wissel voor het oprijden van de lijnbus.
Het ontwerp werd voorgesteld aan de raadscommissie van april. Vervolgens werd op een aparte raadscommissie in juni de micro-simulatie van de verkeerstromen door het studiebureau toegelicht en wordt op vraag van de raadscommissie een bijkomende studie aangevraagd om de voorrangsregeling op het kruispunt Dorp-Molenstraat te simuleren.
- Aanbestedingsdossier – kwartaal 2+3 2023 - uitgevoerd
Kwartaal 2 -2023: het studiebureau heeft het bijzonder bestek opgemaakt en ter nazicht voorgelegd aan Aquafin, Pidpa en de gemeente.
Dit dossier is eveneens eind juni verstuurd naar VMM voor nazicht van het subsidiedossier van de riolering.
Het aanbestedingsdossier werd in kwartaal 3 -2023 goedgekeurd door de gemeenteraad.
• Uitvoering - 2024 - lopend
Op 17 april 2024 vond de bewonersvergadering plaats voor de start van de werken. Dit samen met de partners Pidpa, Aquafin, Sweco en de aannemer DCA.
De aannemer is gestart met de werken in fase 1- mei 2024. Deze werken werden afgerond tegen eind augustus.
De werken van fase 3b (kruispunt Dorp-Bosstraat) zijn uitgevoerd zoals gepland, in augustus 2024.
De werken aan fase 2 zijn afgerond.
De rioleringswerken in fase 5 (Molenlei) zijn gestart begin december en zijn afgerond.
De rioleringswerken in fase 6 (zijstraat Molenstraat) zijn gestart en zijn afgerond.
De werken aan fase 3 zijn afgerond en deze aan fase 4 zijn opgestart.
Bij de aanleg van de riolering in fase 4 werden er archeologische vondsten gedaan achter de kerk. Onroerende Erfgoed is deze aan het onderzoeken en aan het opgraven. Dit is nog steeds lopende.
Daarom werd fase 4 opgesplitst in fase 4a - plein + parking voorzijde kerk en fase 4b zijde achter de kerk. Deze opsplitsing heeft wel een technische impact waardoor er een verrekening voor volgt die zal gedragen worden door Pidpa en SKW maar zo kunnen de werken blijven verder lopen. Mogelijks kunnen een deel van deze kosten nog teruggevorderd worden van Onroerend Erfgoed. Dit wordt nog onderzocht.
Wat kost het?
Wat kost het?
Voor dit project zijn de nodige budgetten voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Dit onder:
- MJP001215 Dorpskernvernieuwing OLVW - uitvoeren nodige infrastructuurwerken+
- MJP001214 Herinrichting openbaar domein kern OLVW via participatietraject - erelonen
- MJP 1219 Subsidie fietspaden Heraanleg Dijk en Dorp
De uitgave voor de opdracht (Dijk/Dorp en dorpskernvernieuwing) is gegund voor € 3.948.095,58 incl. btw.