Financiële rapportering

Schema J1: Doelstellingenrekening

Terug naar navigatie - Schema J1: Doelstellingenrekening - Schema J1
Doelstellingenrekening per 30/06/2025
30-6-2025 Meerjarenplan
BD 1. Sint-Katelijne-Waver, een warme Vlaamse gemeenschap!
Exploitatie uitgaven 1.420.092 3.454.768
ontvangsten 88.645 479.233
saldo -1.331.447 -2.975.535
Investeringen uitgaven 2.202 226.646
ontvangsten 0 0
saldo -2.202 -226.646
Financiering uitgaven 0 0
ontvangsten 0 121.900
saldo 0 121.900
BD 2. Sint-Katelijne-Waver, iedereen veilig en mobiel!
Exploitatie uitgaven 2.431.470 4.887.512
ontvangsten 377.827 448.851
saldo -2.053.643 -4.438.661
Investeringen uitgaven 729.726 8.148.887
ontvangsten 10.000 333.075
saldo -719.726 -7.815.812
Financiering uitgaven 0 0
ontvangsten 0 118.043
saldo 0 118.043
BD 3. Sint-Katelijne-Waver, vol van leven!
Exploitatie uitgaven 1.026.288 2.320.361
ontvangsten 2.013.998 2.775.235
saldo 987.711 454.874
Investeringen uitgaven 378.548 15.078.721
ontvangsten 0 448.202
saldo -378.548 -14.630.519
Financiering uitgaven 0 125.000
ontvangsten 0 29.422
saldo 0 -95.578
BD 4. Sint-Katelijne-Waver, klaar voor de toekomst!
Exploitatie uitgaven 890.711 2.555.906
ontvangsten 415.182 811.454
saldo -475.529 -1.744.452
Investeringen uitgaven 1.859.455 6.376.345
ontvangsten 187 1.080.677
saldo -1.859.269 -5.295.668
Financiering uitgaven 0 148.819
ontvangsten 119.589 280.253
saldo 119.589 131.434
BD 5. Sint-Katelijne-Waver, verantwoordelijk bestuurd!
Exploitatie uitgaven 301.407 614.089
ontvangsten 3.566.933 23.918.357
saldo 3.265.526 23.304.268
Investeringen uitgaven 72.693 634.790
ontvangsten 0 3.543.958
saldo -72.693 2.909.168
Financiering uitgaven 0 696.592
ontvangsten 0 18.145.000
saldo 0 17.448.409
Verrichtingen zonder beleidsdoelstellingen
Exploitatie uitgaven 14.731.435 30.492.848
ontvangsten 9.378.439 20.367.477
saldo -5.352.996 -10.125.371
Investeringen uitgaven 41.810 2.767.041
ontvangsten 23.348 75.149
saldo -18.462 -2.691.892
Financiering uitgaven 28.575 594.713
ontvangsten 0 62.756
saldo -28.575 -531.957
Totalen
Exploitatie uitgaven 20.801.403 44.325.484
ontvangsten 15.841.025 48.800.606
saldo -4.960.379 4.475.122
Investeringen uitgaven 3.084.436 33.232.430
ontvangsten 33.535 5.481.061
saldo -3.050.901 -27.751.369
Financiering uitgaven 28.575 1.565.124
ontvangsten 119.589 18.757.374
saldo 91.014 17.192.251

Schema T2: Overzicht ontvangsten en uitgaven economische aard

Terug naar navigatie - Schema T2: Overzicht ontvangsten en uitgaven economische aard - Schema T2
Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
I. Exploitatie-uitgaven 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Operationele uitgaven 20.754.711 44.148.070
1. Goederen en diensten 3.990.194 9.987.199
2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen 11.858.114 24.926.533
a. Politiek personeel 481.680 842.861
b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel 3.408.495 6.185.247
c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel 4.051.176 9.617.744
d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur 1.302 0
e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overheden 3.480.697 7.418.276
f. Andere personeelskosten 286.956 607.146
g. Pensioenen 147.808 255.259
3. Individuele hulpverlening door het O.C.M.W. 862.930 1.267.742
4. Toegestane werkingssubsidies 3.995.434 7.886.072
5. Andere operationele uitgaven 48.038 80.525
B. Financiële uitgaven 46.692 177.414
1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden 46.504 176.354
2. Andere financiële uitgaven 188 1.060
C. Rechthebbenden uit het overschot van het boekjaar 0 0
II. Exploitatieontvangsten 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Operationele ontvangsten 15.673.960 48.089.600
1. Ontvangsten uit de werking 1.816.948 4.001.339
2. Fiscale ontvangsten en boetes 3.943.914 24.687.319
a. Aanvullende belastingen 2.793.341 21.646.142
- Opcentiemen op de onroerende voorheffing 65.570 10.736.924
- Aanvullende belasting op de personenbelasting 2.583.089 10.460.327
- Andere aanvullende belastingen 144.682 448.891
b. Andere belastingen en boetes 1.150.573 3.041.177
3. Werkingssubsidies 9.776.700 18.898.575
a. Algemene werkingssubsidies 3.766.241 7.352.173
b. Specifieke werkingssubsidies 6.010.459 11.546.402
4. Recuperatie individuele hulpverlening 56.136 276.110
5. Andere operationele ontvangsten 80.262 226.257
B. Financiële ontvangsten 167.065 711.006
C. Tussenkomst door derden in het tekort van het boekjaar 0 0
III. Exploitatiesaldo -4.960.378 4.475.122
I. Investeringsuitgaven 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Investeringen in financiële vaste activa 0 0
1. Extern verzelfstandigde agentschappen 0 0
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten 0 0
3. OCMW-verenigingen 0 0
4. Andere financiële vaste activa 0 0
B. Investeringen in materiële vaste activa 2.786.827 30.264.318
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 2.734.119 27.371.915
a. Terreinen en gebouwen 313.093 12.855.560
b. Wegen en andere infrastructuur 2.129.689 12.847.713
c. Roerende goederen 291.337 1.388.389
d. Leasing en soortgelijke rechten 0 280.253
e. Erfgoed 0 0
2. Andere materiële vaste activa 52.708 2.892.402
a. Onroerende goederen 52.708 2.892.402
b. Roerende goederen 0 0
C. Investeringen in immateriële vaste activa 36.344 1.009.175
D. Toegestane investeringssubsidies 261.265 1.958.937
II. Investeringsontvangsten 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Verkoop van financiële vaste activa 0 49.766
1. Extern verzelfstandigde agentschappen 0 0
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten 0 49.766
3. OCMW-verenigingen 0 0
4. Andere financiële vaste activa 0 0
B. Verkoop van materiële vaste activa 0 3.543.958
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 0 0
2. Andere materiële vaste activa 0 3.543.958
C. Verkoop van immateriële vaste activa 0 0
D. Investeringssubsidies en -schenkingen 33.535 1.887.338
III. Investeringssaldo -3.050.901 -27.751.369
Saldo exploitatie en investeringen -8.011.280 -23.276.247
I. Financieringsuitgaven 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Vereffening van financiële schulden 28.575 1.440.124
1. Periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings 28.575 1.440.124
2. Niet-periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings 0 0
B. Vereffening van niet-financiële schulden 0 0
C. Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 125.000
1. Toegestane leningen 0 125.000
2. Toegestaan betalingsuitstel 0 0
D. Vooruitbetalingen 0 0
E. Kapitaalsverminderingen 0 0
II. Financieringsontvangsten 30-6-2025 Meerjarenplan
A. Aangaan van financiële schulden 0 18.415.253
- opname van leningen en leasings bij financiële instellingen 0 18.135.000
- opname van leningen en leasings bij andere entiteiten 0 280.253
B. Aangaan van niet-financiële schulden 0 0
C. Vereffening van toegestane leningen en betalingsuitstel 119.589 342.121
1. Terugvordering van toegestane leningen 119.589 342.121
a. Periodieke terugvorderingen 0 224.078
b. Niet-periodieke terugvorderingen 119.589 118.043
2. Vereffening van betalingsuitstel 0 0
D. Vereffening van vooruitbetalingen 0 0
E. Kapitaalsvermeerderingen 0 0
F. Bijdragen en schenkingen niet gekoppeld aan operationele activiteiten of aan de verwerving van vaste activa 0 0
III. Financieringssaldo 91.014 17.192.251
Budgettair resultaat van het boekjaar -7.920.265 -6.083.996

Thesaurietoestand

Terug naar navigatie - Thesaurietoestand - Thesaurietoestand

Ons plan

De thesaurietoestand wordt weergegeven aan de hand van de stand van de financiële rekeningen. De beschikbare liquide middelen zijn gedurende de eerste helft van het jaar verminderd van ruim 10,9 mio euro tot ruim 4,7 mio euro op de verschillende bank- en beleggingsrekeningen. Deze afname van de liquide middelen hangt samen met een aantal factoren: de belangrijkste reden voor de daling is dat de eerste jaarhelft  de gemeente weinig (aanvullende) belastingen ontvangt terwijl haar uitgaven permanent blijven doorlopen.

Terug naar navigatie - Thesaurietoestand - Thesaurietoestand tabel
Thesaurietoestand 31-12-2024 31-3-2025 30-6-2025
Zichtrekeningen 1.668.002 959.529 2.823.963
Gemeente 1.334.348 712.565 2.188.727
Belfius 1.179.852 547.820 1.990.848
Belfius ex AGB 33.914 31.263 58.158
ING 68.341 77.531 77.376
ING Bancontact 52.241 55.951 62.345
OCMW 333.654 246.964 635.236
Belfius 308.327 220.485 606.974
Belfius terugbetalingen 17.362 16.790 23.573
Belfius rekening Agentschap 7.965 9.689 4.689
Beleggingsrekeningen 9.186.966 9.376.020 1.883.549
Gemeente 9.032.981 9.272.035 1.879.565
Treasury + 1.532.981 5.272.035 1.879.565
Treasury + special 0 0 0
Belfius Termijnrekening 7.500.000 4.000.000 0
OCMW 153.984 103.984 3.984
Belfius Treasury+ 150.000 100.000 0
Belfius Treasury+ special 3.984 3.984 3.984
Provisierekeningen 44.395 39.118 31.735
Gemeente 30.245 29.908 22.424
Igemo 8.000 8.000 8.000
Octopus 2.347 2.421 1.309
Dijkstein 1.720 2.140 499
Gloc 1.474 2.277 1.404
Contractbeheer 2.500 2.500 2.500
Samenleving en Vrije Tijd 2.325 2.500 2.295
Bibliotheek 2.500 2.475 2.460
Wijkwerkcheques Gemeente 4.492 4.492 2.205
Wijkwerkcheques Dijkstein 0 0 0
Wijkwerkcheques Octopus 0 0 0
Wijkwerkcheques Gloc 0 0 0
Huis van het kind 4.886 3.103 1.751
OCMW 14.150 9.211 9.311
Prepaid kaarten 9.341 4.311 4.311
Dringende steun Sociale Dienst 2.500 2.500 2.500
Online betalingen 2.309 2.400 2.500
Kas 7.084 8.089 21.197
Gemeente 4.427 5.411 18.725
Kas financiën 4.427 5.411 18.725
OCMW 2.657 2.678 2.473
Kas financiën 2.657 2.678 2.473
Totaal 10.906.446 10.382.755 4.760.444

Liquiditeitsprognose

Terug naar navigatie - Liquiditeitsprognose - Liquiditeitsprognose

Ons plan

De liquiditeitsprognose gebruiken we om in te schatten wanneer we nieuwe leningen moeten aangaan. De opname van leningen gebeurt immers enkel in functie van de beschikbare liquiditeiten. We brengen zelf in kaart welke grote ontvangsten en uitgaven er zijn op bepaalde data. Langs de uitgavenzijde denken we hierbij bijvoorbeeld aan RSZPPO-bijdragen, bijdragen bedrijfsvoorheffing, betaling lonen, wekelijkse betalingen leveranciersfacturen (hiervoor rekenen we een bedrag van 2 à 300.000 euro), maandelijkse betalingen aan politiezone Bodukap, brandweerzone en Zorgbedrijf Rivierenland. Langs de ontvangstenzijde houden we rekening met onder meer de voorschotten van de aanvullende belastingen die op regelmatige tijdstippen doorgestort worden. Het zwaartepunt van deze ontvangsten ligt voornamelijk in het tweede semester. Ook het tijdstip van uitsturen van de eigen belastingen heeft een impact op het tijdstip dat het grootste deel van deze belasting ontvangen zal worden. Daarom plannen we eerste de grotere kohieren (bedrijfbelasting en belasting onbebouwde percelen) en pas op het einde van het jaar de kleinere kohieren (verkoopautomaten, ambulante handel, ...) Een aantal kohieren sturen we ook uit per kwartaal zoals o.a. reclamedrukwerk en tijdelijke aanplakborden (werfdoeken).

Sinds de invoering van BBC2020 is het ook mogelijk om middelen tussen OCMW en gemeente over te hevelen, deze moeten in een later stadium niet terug getransfereerd worden. Er zijn aparte boekingen voorzien die de overheveling van deze middelen registreert, zodat dit ook duidelijk in de algemene boekhouding en in de rapportering naar toezicht wordt opgenomen. In 2022 werd ook voor een eerste keer een tussenkomst geboekt van de gemeente in het tekort van het OCMW, zoals wettelijk bepaald in BBC2020. De jaren voordien had het OCMW nog steeds een positief saldo door de verkoop van patrimonium aan het Zorgbedrijf Rivierenland.

De voorraad liquide middelen wordt dus van kortbij opgevolgd en indien nodig bijgestuurd, zodat er ook tijdig kan gestart worden met het uitschrijven van een bestek voor de opname van leningen

Beheerscontrole

Terug naar navigatie - Beheerscontrole - Beheerscontrole

Ons plan

Voor de beheerscontrole verwijzen we graag naar de evaluatie van de prioritaire acties (deel 1 van dit rapport).

Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 werd een duidelijke keuze gemaakt om de reeds bestaande projectwerking en de opvolging van de prioritaire acties te integreren. Elke prioritaire actie werd mee opgenomen in onze reeds bestaande projectportfolio. Hierdoor werd voor elk van deze acties een projectleider en sponsor aangeduid én dienden ze op een structurele wijze geëvalueerd en opgevolgd te worden. Deze structurele opvolging verloopt ondertussen  via een nieuwe toepassing, Pepperflow. In deze toepassing worden alle (investerings)projecten en acties opgevolgd,  ook de niet-prioritaire. In Pepperflow kan op een eenvoudige en transparante manier weergegeven worden wat de status is van het project of de actie uit het meerjarenplan en wat de budgettaire impact ervan is, en niet enkel op het rapporteringsmoment van de beleidsevaluatie.

De evaluatie van de verschillende acties en projecten verloopt op basis van drie standaardindicatoren ‘stand van zaken’, ‘tijdpad en mijlpalen’ en ‘wat kost het’. Voor elk van deze standaardindicatoren heeft de projectleider of actieverantwoordelijke de mogelijkheid om te kiezen uit drie statussen ‘groen’, ‘oranje’, ‘rood’. Samen met een inhoudelijke toelichting zorgt dit voor uitgebreide evaluatiemogelijkheden.

Voor de rapportage over de status van de verschillende acties en projecten werd een duidelijke periodiciteit vastgelegd. Zo werd bepaald dat over de acties uit het meerjarenplan, zowel de prioritaire als niet-prioritaire acties, tweemaal per jaar zal gerapporteerd worden. Deze rapporten zullen intern worden voorgelegd aan het M-team en P-team. Naast deze interne rapportering zullen de rapporten over de prioritaire acties ook worden voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.

Voor de projecten maken we ook een opsplitsing tussen prioritaire en niet-prioritaire projecten. Voor de prioritaire projecten dient er op kwartaalbasis te worden gerapporteerd, voor de niet-prioritaire tweemaal per jaar. De kwartaalrapportage over de prioritaire projecten zal enkel intern worden voorgelegd aan het M-team en P-team.

Evolutie van de budgetten

Terug naar navigatie - Evolutie van de budgetten - Evolutie van de budgetten

Algemeen

Naast een realisatiegraad ten opzichte van de laatste versie van het meerjarenplan (goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2023), vergelijken we de cijfers van de kosten en opbrengsten per 30/06 met het voorgaande jaar. We geven ook de belangrijkste wijzigingen weer tussen deze twee cijfers.

Eind december 2024, werd er in tegenstelling tot andere jaren geen aanpassing meerjarenplan gedaan. De kredieten werden aangepast via verschuivingen. 

We trachten om een zo correct mogelijk beeld te schetsen van de situatie per 30 juni. Volledig correct zal dit echter nooit zijn, aangezien het boekhoudsysteem een tussentijdse afsluiting niet voorziet, en we niet altijd op 30/6 volledig bij zijn met alle boekingen m.b.t. de eerste jaarhelft.

Excel-tabel

EXPLOITATIE PER 30/06/2025 - EVOLUTIE
2024 2025 Vergelijking
I. Exploitatie-uitgaven 30-6-2024 MJP Realisatie 2024 30-6-2025 MJP Realisatie 2025 Realisatie 2025 vs. 2024
A. Operationele uitgaven 20.051.506 43.963.346 45,61% 20.754.711 44.148.070 47,01% 1,40%
1. Goederen en diensten 3.704.849 10.087.531 36,73% 3.990.194 9.987.199 39,95% 3,23%
2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen 11.763.708 24.316.096 48,38% 11.858.114 24.926.533 47,57% -0,81%
a. Politiek personeel 384.016 746.160 51,47% 481.680 842.861 57,15% 5,68%
b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel 3.440.198 6.125.221 56,16% 3.408.495 6.185.247 55,11% -1,06%
c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel 4.138.331 9.386.072 44,09% 4.051.176 9.617.744 42,12% -1,97%
d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur 262 523 50,04% 1.302 0
e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overheden 3.364.000 7.170.525 46,91% 3.480.697 7.418.276 46,92% 0,01%
f. Andere personeelskosten 289.417 631.992 45,79% 286.956 607.146 47,26% 1,47%
g. Pensioenen 147.485 255.604 57,70% 147.808 255.259 57,91% 0,20%
3. Individuele hulpverlening door het O.C.M.W. 759.504 1.516.224 50,09% 862.930 1.267.742 68,07% 17,98%
4. Toegestane werkingssubsidies 3.791.439 7.954.370 47,66% 3.995.434 7.886.072 50,66% 3,00%
5. Andere operationele uitgaven 32.007 89.125 35,91% 48.038 80.525 59,66% 23,74%
B. Financiële uitgaven 48.549 193.183 25,13% 46.692 177.414 26,32% 1,19%
1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden 48.424 192.123 25,20% 46.504 176.354 26,37% 1,17%
2. Andere financiële uitgaven 125 1.060 11,76% 188 1.060 17,74% 5,98%
C. Rechthebbenden uit het overschot van het boekjaar 0 0 0 0 0,00%
II. Exploitatieontvangsten 30-6-2024 MJP Realisatie 2024 30-6-2025 MJP Realisatie 2025 Realisatie 2025 vs. 2024
A. Operationele ontvangsten 17.402.008 46.590.827 37,35% 15.673.960 48.089.600 32,59% -4,76%
1. Ontvangsten uit de werking 1.865.533 4.197.517 44,44% 1.816.948 4.001.339 45,41% 0,96%
2. Fiscale ontvangsten en boetes 3.783.218 23.418.965 16,15% 3.943.914 24.687.319 15,98% -0,18%
a. Aanvullende belastingen 2.365.338 20.409.068 11,59% 2.793.341 21.646.142 12,90% 1,31%
- Opcentiemen op de onroerende voorheffing 105.694 10.122.360 1,04% 65.570 10.736.924 0,61% -0,43%
- Aanvullende belasting op de personenbelasting 2.085.256 9.826.265 21,22% 2.583.089 10.460.327 24,69% 3,47%
- Andere aanvullende belastingen 174.388 460.443 37,87% 144.682 448.891 32,23% -5,64%
b. Andere belastingen en boetes 1.417.879 3.009.897 47,11% 1.150.573 3.041.177 37,83% -9,27%
3. Werkingssubsidies 11.635.468 18.482.990 62,95% 9.776.700 18.898.575 51,73% -11,22%
a. Algemene werkingssubsidies 5.761.132 7.084.001 81,33% 3.766.241 7.352.173 51,23% -30,10%
b. Specifieke werkingssubsidies 5.874.335 11.398.989 51,53% 6.010.459 11.546.402 52,05% 0,52%
4. Recuperatie individuele hulpverlening 48.780 270.696 18,02% 56.136 276.110 20,33% 2,31%
5. Andere operationele ontvangsten 69.009 220.659 31,27% 80.262 226.257 35,47% 4,20%
B. Financiële ontvangsten 136.550 743.771 18,36% 167.065 711.006 23,50% 5,14%
C. Tussenkomst door derden in het tekort van het boekjaar 0 0 0 0 0,00%
1. Samenstelling van de exploitatieuitgaven 2025 - Vergelijking toestand 30/06
Exploitatie-uitgaven 30-6-2024 MJP Realisatie 2024 30-6-2025 MJP Realisatie 2025 Realisatie 2025 vs. 2024 % Realisatie 2025 vs. 2024 Absoluut
Goederen en diensten 3.704.849 10.087.531 36,73% 3.990.194 9.987.199 39,95% 3,23% 285.345
Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen 11.763.708 24.316.096 48,38% 11.858.114 24.926.533 47,57% -0,81% 94.406
Individuele hulpverlening door het O.C.M.W. 759.504 1.516.224 50,09% 862.930 1.267.742 68,07% 17,98% 103.426
Toegestane werkingssubsidies 3.791.439 7.954.370 47,66% 3.995.434 7.886.072 50,66% 3,00% 203.995
Andere operationele uitgaven 32.007 89.125 35,91% 48.038 80.525 59,66% 23,74% 16.031
Financiële uitgaven 48.549 193.183 25,13% 46.692 177.414 26,32% 1,19% -1.857
2. Samenstelling van de exploitatieontvangsten 2025 - Vergelijking toestand 30/06
Exploitatie-ontvangsten 30-6-2024 MJP Realisatie 2024 30-6-2025 MJP Realisatie 2025 Realisatie 2025 vs. 2024 % Realisatie 2025 vs. 2024 Absoluut
Ontvangsten uit de werking 1.865.533 4.197.517 44,44% 1.816.948 4.001.339 45,41% 0,96% -48.585
Fiscale ontvangsten en boeten 3.783.218 23.418.965 16,15% 3.943.914 24.687.319 15,98% -0,18% 160.696
- Aanvullende belastingen 2.365.338 20.409.068 11,59% 2.793.341 21.646.142 12,90% 1,31% 428.003
- Andere belastingen 1.417.879 3.009.897 47,11% 1.150.573 3.041.177 37,83% -9,27% -267.306
Werkingssubsidies 11.635.468 18.482.990 62,95% 9.776.700 18.898.575 51,73% -11,22% -1.858.768
Recuperatie individuele hulpverlening OCMW 48.780 270.696 18,02% 56.136 276.110 20,33% 2,31% 7.356
Andere operationele ontvangsten 69.009 220.659 31,27% 80.262 226.257 35,47% 4,20% 11.253
Financiële ontvangsten 136.550 743.771 18,36% 167.065 711.006 23,50% 5,14% 30.515

Exploitatiekosten

Goederen en diensten

De kosten van goederen en diensten zijn volgens bovenstaande tabel gestegen met ruim 285.000 euro, gebaseerd op de schema's T2 uit beide opvolgingsrapporten.

Verklaring van de verschillen:

  • Het aantal sterke stijgers (> 25.000 euro) in vergelijking met de cijfers van 2024:
    • Onderhoud en benodigdheden groen: maaien bermen, vegen van de wegen, ... (stijging van 84.728 euro)
    • Inschakelen expertise bij langdurige afwezigheid van medewerkers (dienst omgeving) (stijging van 76.122 euro)
    • Technische materiaal en prestaties (stijging van 60.454 euro)
    • Interventiebestek bestaande weg- en fietsinfrastructuur (stijging van 43.273 euro)
    • Studie- en vormingsdagen (stijging van 40.993 euro)
    • Kosten i.k.v. de schoolrekening (Gloc) (stijging van 38.273 euro)
    • Onderhoud waterlopen en slibruiming - baan en publieke grachten (stijging van 28.895 euro)
    • Herstelling Kapel Bredeheide (stijging van 26.018 euro)
  • Sterke stijging per kostensoort (verspreid over diverse ramingen): 
    • Benodigdheden en prestaties voor wegen en waterlopen (stijging met 134.770 euro)
    • Erelonen advocaten, notarissen, deurwaarders, artsen, e.a. (stijging met 58.732 euro)
    • Kosten i.k.v. de schoolrekening (stijging met 48.873 euro)
    • Onderhoud en herstel van onroerende goederen (47.094 euro)
    • IT en communicatie (37.240 euro)
    • Elektriciteit (34.605 euro)
    • Kosten voor opleiding en bijscholing (34.018 euro)
  • Sterke daling (> 25.000 euro) in vergelijking met de cijfers van 2024
    • Uitvoeren noodplanningsbeleid (via samenwerking Waterkant) (daling van 26.121,16 euro) 
  • Sterke daling per kostensoort (verspreid over diverse ramingen)
    • Er zijn dit jaar geen sterke dalers van > 25.000 euro
  • Wijzigingen ten gevolge van nieuwe projecten of acties (> 20.000 euro):
    • Begeleidingstraject + teamcoaching (22.991 euro)

De meeste stijgingen zijn te verklaren door jaarlijkse prijsstijgingen en indexaties. Bij langdurige afwezigheden wordt er beroep gedaan op consultants, dit zou wel een impact moeten hebben op een dalende loonkost. De dalingen zijn beperkt en zijn het gevolg van latere facturatie. er zijn wel een aantal nieuwe projecten met een beperkte kostprijs, maar samen vertegenwoordigen ze toch ruim 65.000 euro.

Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

De stijging in deze rubriek bedraagt slechts 94.406 euro.

In 2024 was er slechts één indexsprong in juni. Deze verhoging blijft uiteraard doortellen, waardoor we een stijging zien.  Daarnaast was er nog een indexsprong in 2025, m.n. in maart 2025.

We zitten momenteel net niet aan de helft van het beschikbare krediet.  Dit is te verklaren doordat het aantal indexeringen voorzien op het moment van opmaak van de laatste aanpassing meerjarenplan veel hoger lag. We verwachten in 2025 geen indexsprong meer. Ook de impact van afwezigen is voelbaar (zie ook bij goederen en diensten naar de vervangingen door consultants).

Individuele hulpverlening door het OCMW

De cijfers voor de individuele hulpverlening zijn aanzienlijk gestegen, in absolute cijfers een stijging van 103.426 euro. De realisatiegraad van de kredieten is wel hoog t.o.v. het beschikbare budget. De kostprijs van de steunverlening is moeilijk in te schatten.

Toegestane werkingssubsidies

We zien een stijging in de toegestane werkingssubsidies van ruim 200.000 euro, uitbetaald in de eerste jaarhelft. 

We noteren hieronder de belangrijkste dalers/stijgers > 25.000 euro:

  • Politiezone Bodukap: +341.710 euro
  • Brandweerzone Rivierenland: +63.844 euro
  • VZW Winkelpromotie: + 50.000 euro (vroegere uitbetaling t.o.v. vorig jaar)
  • Domein Roosendael - uitvoeren parkbeheerplan: + 31.000 euro (vroegere uitbetaling t.o.v. vorig jaar)
  • Igemo: algemene werkingskosten: +30.799,20 euro (vroegere uitbetaling t.o.v. vorig jaar)
  • Zorgbedrijf Rivierenland: -451.365 euro

Andere operationele kosten - Financiële kosten

De operationele kosten liggen in dezelfde lijn als vorig jaar, we merken hier weinig verschil op.

De financiële kosten worden voornamelijk in het tweede semester verwerkt.

Excel-tabel

Exploitatieontvangsten

Ontvangsten uit de werking

De ontvangsten uit de werking zijn lichtjes gedaald (-48.585 euro). 

De belangrijkste daler is de terugvordering van prestaties personeel Zorgbedrijf (dit hangt samen met de rubriek 62 personeelskredieten).

Er zijn twee stijgers van > 25.000 euro, nl. opmaak schoolfacturen aan de ouders (school Octopus): +31.293 euro en ontvangst i.k.v. lokaal activerspact (+28.500 euro). De kleinere stijgingen zijn te verklaren door de indexaties op verhuringen.

Fiscale ontvangsten en boeten

De fiscale ontvangsten liggen in de lijn van de verwachtingen, er is slechts een beperkte afwijking t.o.v. vorig jaar. er is een afwijking van 160.696 euro t.o.v. de realisatie van vorig jaar. 

Voor de aanvullende belastingen hebben we in het eerste semester ruim 400.000 euro extra ontvangen. Dit is te verklaren door een hogere ontvangst van de aanvullende personenbelastingen (stijging van net geen 500.000 euro), het verschil is te verklaren door een lagere ontvangst van opcentiemen onroerende voorheffing (-40.124 euro) en  belasting op motorrijtuigen (-24.576 euro) 

Ondanks dat het totaal gestegen is, merken we toch ook enkele (aanzienlijke) dalers.  De GAS-5 ontvangsten dalen t.o.v. het eerste semester 2024 met ruim 230.000 euro, mogelijks zijn de punten bekend, waardoor er minder boetes zijn. De belasting op onbebouwde percelen werd dit jaar iets later ingekohierd, waardoor de ontvangsten geregistreerd werden in het tweede semester, in tegenstelling tot vorig jaar, waar ze geregistreerd werden in het eerste semester (-96.880 euro).

Van de eigen belastingen hebben we nog twee grote stijgers (> 25.000 euro), namelijk de belasting op de afgifte van administratieve stukken (+34.343 euro) en de belasting op leegstand en verwaarloosde gebouwen (Igemo)  (+ 128.000 euro), die vorig jaar geboekt werd in het tweede semester.

Werkingssubsidies

De werkingssubsidies kent een totale daling van ruim 1,8 mio euro.

De belangrijkste reden die we hier noteren is dat we de boekingsfiche van het gemeentefonds niet konden aanhouden, aangezien we nergens gepubliceerde vastgestelde cijfers konden terugvinden. We boekten tijdens het eerste semester van 2025 dus enkel de effectief ontvangen bedragen, in tegenstelling tot het eerste semester 2024 waar we het vastgesteld bedrag geboekt hadden, dat we telkens met een storing afboekten. 

Bij de specifieke werkingssubsidies noteren we:

  • Subsidie leerwerknemers: een daling van 74.426 euro
  • POD - Remi subsidie: een dalng van 30.155 euro (nog geen subsidie ontvangen)
  • Versterking capacititeit energiecrisis bij OCMW's (septemberverklaring 2022) : een daling van 27.397 euro
  • Subsidie kosten vreemdelingen (100%) wet 2 april 1965: een stijging van 29.903 euro (hangt samen met de kosten steunverlening)
  • Subsidie leefloon (55%) wet 26 mei 2002: een stijging van 78.437 euro (hangt samen met de kosten steunverlening)
  • Pro-forma kredieten onderwijs: een stijging van 116.697 euro (hangt samen met de rubriek 62-personeelskredieten)

Recuperatie individuele steunverlening - Andere operationele ontvangsten - Financiële ontvangsten

De recuperatie individuele steunverlening hangt deels samen met toegekende steun. Er is een kleine meeropbrengst t.b.v. van 7.356 euro .

De andere operationele ontvangsten stijgen lichtjes t.o.v. vorig jaar (+11.235 euro).

Voor de financiële ontvangsten zien we een stijging van ongeveer 30.000 euro, welke te verklaren is doordat de dividenden van het eerste semester wel al geboekt zijn, dit in tegenstelling tot andere jaren, deze dividenden bedragen net geen 60.000 euro. De intresten zijn terug gezakt wat het saldo verklaart.

Excel-tabel

Investeringen

De laatste aanpassing meerjarenplan, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in december 2023 en na overdracht van de investeringen van 2024 naar 2025, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 10 februari 2025 komen we op een investeringsplan van ruim 33 mio euro voor 2025. Daartegenover staan investeringsontvangsten t.b.v. 5,4 mio euro.

In totaal werden er tijdens het eerste semester 3,1 mio euro aan uitgaven geboekt, we geven een overzicht van de belangrijkste (>100.000 euro):

  • Dorpskernvernieuwing OLV Waver - uitvoeren nodige infrastructuurwerken: 1.048.544 euro
  • Heraanleg Wilsonstraat - Pidpa: 377.648 euro
  • Buitengewoon onderhoud van bestaande weg- en fietsinfrastructuur en parkings: 287.344 euro
  • Uitbouwen netwerk ANPR-camera's: 236.443 euro
  • Vernieuwen en meer duurzaam maken van gemeentelijk machinepark: 227.760 euro
  • Rioleringswerken Molenstraat en Waversesteenweg via investeringsfonds: 119.589 euro
  • Binnengebied Bruultjeshoek - aanleg: 104.127 euro

In totaal noteerden we ontvangsten ten bedrage van 33.535  euro. Deze vloeien voort uit de jaarlijks DBFM budgettaire vordering investeringssubsidie en een subsidie van toegankelijke halte.

Excel-tabel

Financiering

Tot slot nog de kredieten m.b.t. de financiering. De uitgaven voor het ganse jaar worden geraamd op 1,5 mio euro, de ontvangsten op net geen 18,6 mio euro.

Deze kredieten worden steeds met een aanpassing meerjarenplan bijgestuurd, aangezien de overdracht van het resultaat een impact heeft op de aan te gane leningen voor de volgende jaren. Aangezien we in december 2024 geen aanpassing meerjarenplan gedaan hebben, staat het niveau van de lening nog steeds op het niveau van december 2023 ingeschreven op 18.135.000 euro, zonder rekening te houden met het positieve resultaat van de rekening 2023 en 2024. Bovendien zorgen enkele zaken voor een gunstige impact op het huidige meerjarenplan (o.a. daling van de energieprijzen en latere indexering van de lonen), waardoor we er van uit gaan dat we de voorziene lening in 2025 niet gaan moeten opnemen.

De financieringsuitgaven van de bestaande leningen liggen meestal in de lijn van de verwachtingen, gezien we ons baseren op de aflossingstabellen aangeleverd door de bank.

Momenteel registreerden we enkel al de uitgaven i.k.v. het DBFM Project Octopus (worden gefactureerd per kwartaal). Er werden nog geen ontvangsten gerealiseerd.

Excel-tabel

Kredietverschuivingen

Terug naar navigatie - Kredietverschuivingen - Kredietverschuivingen

In tegenstelling tot de toepassing van de regelgeving van het gemeentedecreet/OCMW decreet is er in het decreet lokaal bestuur geen kredietbeperking meer gekoppeld aan totalen of saldi van beleidsdomeinen, beleidsdoelstellingen, investeringsrubrieken of andere inhoudelijke elementen in het meerjarenplan.

De kredietbeperkingen die momenteel in voege zijn ingevolge van het decreet lokaal bestuur situeren zich op het niveau van:

  • De entiteit (GEM of OCMW)
  • Het totaal van de exploitatie-uitgaven
  • Het totaal van de investeringsuitgaven
  • Het totaal van de financieringsuitgaven voor toegestane leningen en betalingsuitstel
  • Het totaal van de ontvangsten uit leningen en leasings

Deze kredietbeperkingen zijn ook duidelijk zichtbaar in het schema M3 uit de beleidsrapporten.

Concreet zijn er dus geen kredietverschuivingen mogelijk tussen de gemeente en het OCMW en ook niet tussen verschillende boekjaren. Voor dergelijke aanpassingen is een aanpassing van het meerjarenplan nodig.

Hierdoor onderscheiden we volgende categorieën van wijzigingen van het meerjarenplan:

  1. Overdracht investeringen
    Dit is bevoegdheid college van burgemeester en schepenen / vast bureau en deze beslissing moet genomen worden uiterlijk eind februari, volgend op het jaar waarop de kredieten voorzien waren. De overdracht van de investeringskredieten van 2024 werd goedgekeurd door deze organen in zitting van 10 februari 2025.
    Deze overdrachten zullen in deze rapportering niet besproken worden. Een afschrift van de beslissing kan eventueel opgevraagd worden.
    Er werd in deze beslissing ook extra niet-aangewend krediet overgedragen om tegemoet te komen aan nieuwe vragen die niet opgenomen waren in de laatste aanpassing meerjarenplanning (AMJP 2023_07).
  2. Aanpassing meerjarenplan
    Dit is enkel bevoegdheid van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn. We streven ernaar om dergelijke aanpassing te beperken tot één keer per jaar, op het moment dat de kredieten van het volgend jaar worden vastgesteld. Dit gaat voornamelijk over:
    1. Verhoging van krediet
    2. Verlaging van krediet
    3. Verschuiving in de tijd
  3. Verschuivingen 
    Verschuivingen worden doorgevoerd op vraag van de budgethouder, eventueel in overleg met andere budgethouders. Dit gaat altijd over een budgetneutrale handeling.
    Wanneer er van de voorziene buffers wordt verschoven en het gaat over nieuwe initiatieven, zal hiervan steeds een kennisgeving gebeuren aan de gemeenteraad / raad van maatschappelijk welzijn. Aangezien er geen aanpassing is in het totaal van de uitgaven, blijft deze bevoegdheid wel voor het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
  4. In tegenstelling tot het verleden bestaat een verhoging van uitgave enerzijds en ontvangst anderzijds niet meer (de vroegere interne kredietaanpassing). Dergelijke zaken dienen opgenomen te worden via aanpassing meerjarenplan.

We beperken ons overzicht tot de verschuivingen. 

Verschuivingen geregistreerd in de eerste helft van 2025

Sinds de invoering van BBC 2020 werken we meer op het niveau van meerjarenplan dan op het niveau van het jaarlijks budget. De verschuivingen worden geregistreerd op datum van aanvraag, ongeacht of ze betrekking hebben op het huidige boekjaar of een van de volgende boekjaren van het meerjarenplan.

We leggen de focus op verschuivingen m.b.t. beleidsdoelstellingen met een beleidsmatige impact. Technische aanpassingen in functie van aanpassing ARK, dienst, beleidsveld, e.d. worden niet besproken. Individuele verklaringen voor verschuivingen > 10.000 euro geven we hieronder weer. 

Bij beleidsdoelstelling 2 zijn de belangrijkste aanpassing die we optekenen:

  • Een verschuiving van de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten"  naar de nutsvoorzieningen en rioleringskosten voor KLJ Hagelstein voor een bedrag van 25.537,72 euro. Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen. 
  • Het overschot op de rekening 2024 bij de politie leidt tot lagere bijdrage voor 2025. Dit overschot (609.568 euro) werd verschoven naar de "buffer voor nieuwe beleidskeuzes of krediettekorten, andere dan indexeringen" om van daaruit verder te kunnen verschuiven.
  • Er werd reeds in 2026 25.000 euro budget voorzien voor de aanstelling van een intergemeentelijke coördinator veiligheid vanuit de "buffer voor nieuwe beleidskeuzes of krediettekorten, andere dan indexeringen".
  • Voor een verrekening in de opdracht “Aanleg fietsverbinding vanaf Liersesteenweg tot Zorgvliet” werd ook krediet verschoven vanuit  de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten"  voor een bedrag van 30.636,81 euro. Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen. 

Bij beleidsdoelstelling 3:

  • Voor de bouw van de evenementenhal werden reeds een aantal kredietverschuivingen gedaan vanuit  de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten" voor in totaal 1.055.000 euro. Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen. 
  • Voor het begeleidingstraject en de teamcoaching in school Gloc werd via kredietverschuiving het krediet opgetrokken met 17.900 euro in 2025 en 9.900 euro in 2026.
  • Er werd 20.000 euro verschoven van het investeringskrediet van Michielsbad naar Maanhoevebad. 
  • Voor de haalbaarheidsstudie van de zwembaden werd via kredietverschuiving krediet voorzien voor in totaal 39.204 euro vanuit  de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten". Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen.

Bij beleidsdoelstelling 4:

  • Voor de afkoppelingswerken school Gloc werd via kredietverschuiving krediet voorzien voor in totaal 106.301,31 euro vanuit  de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten". Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen. (Hiervan werd al aan deel van het bedrag (7.898 euro) verschoven voor onderhoud waterlopen en slibruiming.)
  • Voor de verrekeningen bij de heraanleg van de Wilsonstraat werden nog een aantal kredietverschuivingen gedaan vanuit  de "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten" voor in totaal 362.868,05euro. Dit werd zo beslist door het college van burgemeester en schepenen.
  • Een creditnota voor de afrekening van het exploitatiepark 2024 werd laat ontvangen en pas verwerkt in 2025. Dit surplus (64.413,61 euro) werd daarom verschoven naar de "buffer voor nieuwe beleidskeuzes of krediettekorten, andere dan indexeringen" om van daaruit verder te kunnen verschuiven.

Bij beleidsdoelstelling 5:

  • Voor het GZG project Digitaliseren en automatiseren van subsidieaanvragen werd de raming voor consultancy te hoog ingeschreven. 26.106 euro kon daardoor verschoven worden naar de "buffer voor nieuwe beleidskeuzes of krediettekorten, andere dan indexeringen".
  • Voor expertise bij projecten werd er 25.000 euro verschoven vanuit de personeelskredieten. 

Verschuivingen zijn steeds budgetneutraal, in sommige gevallen werd krediet verschoven van/naar ramingen die niet beleidsmatig zijn (maar vallen onder Niet in doelstellingen opgenomen verrichtingen). De voorziene buffers werden ook opgenomen onder NIDOV. Verschuivingen die geregistreerd werden van/naar de buffer op investeringen  "buffer voor onverwachte/onvoorzien projecten of meerkosten" werden steeds voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen of aan het vast bureau en kunnen opgevraagd worden, en zullen ook, indien nog niet eerder gebeurd, ter kennisgeving aan de gemeenteraad worden voorgelegd worden in september.

Hieronder geven we een samenvatting van de cijfers. 

Kredietverschuivingen
2025 2026
BD 1. Sint-Katelijne-Waver, een warme Vlaamse gemeenschap!
GEM -6.833 0
OCMW -2.339 728
BD 2. Sint-Katelijne-Waver, iedereen veilig en mobiel!
GEM -552.869 25.000
OCMW 0 0
BD 3. Sint-Katelijne-Waver, vol van leven!
GEM 1.110.161 162
OCMW 42 0
BD 4. Sint-Katelijne-Waver, klaar voor de toekomst!
GEM 403.981 0
OCMW 0 0
BD 5. Sint-Katelijne-Waver, verantwoordelijk bestuurd!
GEM -1.106 0
OCMW 0 0
Niet in doelstellingen opgenomen verrichtingen
GEM -953.334 -25.162
OCMW 2.297 -728
Totalen
GEM 0 0
OCMW 0 0

Grondslagen en assumpties opmaak meerjarenplan

Financiële risico’s

Terug naar navigatie - Financiële risico’s - Financiële risico's

Ons plan

Zaken die zich hebben voorgedaan in de eerste helft van 2024 die leiden tot wijzigingen in de financiële risico's zullen, samen met de zaken die zich na deze periode nog voordoen en die leiden tot wijzigingen in de financiële risico's, worden verwerkt in de volgende aanpassing van MJP 2020-2025 in het najaar van 2024 of begin 2025.

Voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen met budgettaire en financiële impact > 10.000 euro

Terug naar navigatie - Voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen met budgettaire en financiële impact > 10.000 euro - Visum

Ons plan

Er werd in het eerste semester van 2025 geen enkel visum geweigerd.

  • gemeente: 49 verleende visums waarvan:
    • 2 voor personeelszaken
    • 14 onder voorbehoud van o.a. aanpassing meerjarenplan of verschuiving van kredieten
  • OCMW: 1 verleend visum waarvan:
    • 1 voor personeelszaken
  • besluiten algemeen directeur: 19 verleende visums waarvan:
    • 19 voor personeelszaken
    • 3 onder voorwaarden van o.a. aanpassing meerjarenplan of verschuiving van kredieten
    • 1  laattijdig aangevraagd (dat dan nadien pas werd geformuleerd).

Daarnaast wordt er ook conform het organisatiebeheerssysteem voor bepaalde dossiers (o.a. met een onvoorziene of hoger dan voorziene budgettaire impact) een financieel advies verleend door de dienst financiën. 

  • gemeente: 49 financiële adviezen, waarvan
    • 14 onder voorbehoud van o.a. aanpassing meerjarenplan of verschuiving van kredieten
    • 1 ongunstig advies
  • OCMW: 1 gunstig financieel advies onder voorbehoud
  • besluiten algemeen directeur: 37 gunstige financiële adviezen waarvan 3 onder voorbehoud.

Agendapunten die eerst ter bespreking komen op het managementteam, worden bij de financiële dienst ook vaker bevraagd voor advies. In het eerste semester werd er voor 4 dossiers advies gevraagd en gunstig geadviseerd, onder voorwaarden.

De volledige lijsten van de visums en adviezen kunnen opgevraagd worden bij de financiële dienst.

Debiteurenbeheer

Terug naar navigatie - Debiteurenbeheer - Debiteurenbeheer

Algemeen

Een debiteur is een persoon, bedrijf of een instelling die een rekening / factuur gekregen heeft van het lokaal bestuur en deze dient te betalen. Binnen de organisatie zetten we in om dit debiteurenbeheer te optimaliseren. Deze legislatuur zijn we gestart met het optimaliseren van de werkwijze voor de invorderingen bij de gemeente en het OCMW

Facturatie en opbrengsten 1ste semester 2025

Hieronder geven we een overzicht van de opbrengsten van het eerste semester 2025 per entiteit.

Dit geeft het totaal aantal geregistreerde opbrengsten weer, naast de uitgestuurde facturen en aanslagbiljetten bevat dit dus ook alle andere geregistreerde opbrengsten zoals bvb. subsidies, ontvangsten geregistreerd in de kassatoepassing (welke globaal geregistreerd worden als ontvangst).

Entiteit / Betaald - openstaand aantal bedrag (in euro)
Gemeente 18.791 14.703.951,95
Betaald 16.764 13.851.505,35
Openstaand 2.027 852.446,60
OCMW 408

1.718.784,89

Betaald 331 1.672.826,97
Openstaand 77 45.957,92
Totaal 19.199 16.422.736,84

We zien t.o.v. vorig jaar een daling van het aantal facturen. De belangrijkste verklaring hiervoor enerzijds is dat er t.o.v. vorig jaar een verschil is in timing van registratie van  facturen en andere manier van boeken (waarbij o.a. vorig jaar de totale verwachte opbrengst al geboekt werd in het begin van het jaar voor bvb. gemeentefonds, gebeurt dit nu aan de hand van de verkregen voorschotten). Anderzijds zien we ook  een een daling van het aantal GAS5-boetes, die sinds september 2022 werden ingevoerd, en minder éénmalige subsidies dan in 2024 (Borgersteinpark, fietspad R6). 

De gemiddelde betalingstermijnen van deze opbrengsten zijn als volgt: 

Entiteit - gemiddelde betalingstermijnen van de reeds betaalde facturen 1ste sem 2025 gemiddelde
Gemeente  
binnen 15 d 63,72%
tussen 15 en 30 d 0,23%
tussen 30 en 60 d 34,16%
na 60 d 1,89%
OCMW  
binnen 15 d 88,04%
tussen 15 en 30 d 0,00%
tussen 30 en 60 d 3,93%
na 60 d 8,04%

 

Hieronder maken we nog een overzicht per soort:

Soort aantal totaal bedrag (in euro) huidig saldo (in euro)
Ambtshalve inboeking 1.370 13.200.117,44 177.314,67
Belastingen 3.236

460.776,50

134.010,00
Aanplakborden 235 17.572,50 1.755,00
Bedrijven 2.889 269.334,00 15.945,00
Leegstand 30 122.015,00 92.000,00
Nachtwinkels 3 6.000,00 500,00
Reclamedrukwerk 75 39.810,00 17.780,00
Verkoopautomaten 3 45,00 30,00
Verwaarlozing 1 6.000,00 6.000,00
Concessie 25 72.498,58 7.368,86
Contantbelasting 231 87.305,58 11.320,62
Burgerzaken 32 19.585,00 2.000,00
Combitaks 5 500,00 100,00
Huisvuil 21 614,00 0,00
Inname openbare weg 3 4.511,35 0,00
Stedenbouw 170 62.095,23 9.220,62
GAS-Boetes 8.242 625.007,00 156.175,00
Overlast 31 1.905,00 345,00
Snelheid 8.074 370.051,00 47.422,63
Verkeer 137 7.954,00 1.499,00
Huur 130 42.631,97 1.310,72
Retributie 5.443 412.120.98 32.224,20
Ambulante handel 9 15,00 0,00
Bibliotheek 28 1.080,69 767,84
Buitenschoolse kinderopvang 1.283 94.264,28 6.833,31
Feestmateriaal 33 4.162,50 251,00
Openbare Werken 66 6.863,75 415,00
Overlijden 59 27.970,00 8.691,74
School Dijkstein 1.895 65.745,34 8.691,74
School Gloc 818 56.508,34 7.355,39
School Octopus 1.006 39.407,15 6.228,75
Taxi 13 12.644,26 336,17
Verhuur 102 68.733,27 502,00
Zwemmen 139 34.726,40 227,00
Terugvordering kosten 132 62.706,93 29.189,10
Waarborg openbaar domein 10 -265,00 0,00
OCMW 380 1.704.933,86 41.130,02
Algemeen 167 1.635.367,76 15,00
Sociale dienst 213 69.566,10 41.115,02

Totaal openstaande vorderingen (ook van vorige jaren)

Hieronder presenteren we een overzicht van het totaal aan openstaande vorderingen van zowel de gemeente als het OCMW. 

We sorteren de gegevens op verschillende manieren:

1. Totaal openstaande vorderingen per entiteit

Entiteit Aantal vorderingen Openstaand saldo (in euro)
Gemeente 5.096 749.157,63
OCMW 305 164.268,63
Totaal 5.401 913.426,26

2. Totaal openstaande vorderingen volgens ouderdom (jaar van aanmaak)

Jaar  Aantal vorderingen Openstaand saldo (in euro)
2011 3 273,38
2012 3 343,30
2013 5 405,00
2014 5 847,69
2015 11 3.713,79
2016 15 2.004,80
2017 14 1.101,12
2018 23 4.563,92
2019 52 13.820,62
2020 64 39.960,96
2021 97 26.421,42
2022 147 103.858,99
2023 362 48.099,33
2024 2.496 184.877,12
2025 2.104 483.134,82
Totaal 5.401 913.426,26

 

3. Totaal openstaande vorderingen volgens vervaldatum

Entiteit - betalingstermijnen Aantal vorderingen Openstaand saldo (in euro)
Gemeente 5.096 749.157,63
< 15 dagen 1.550 478.285,57
15-30 dagen 100 9.009,78
30-60 dagen 128 10.008,04
> 60 dagen 3.318 251.854,24
OCMW 305 164.268,63
< 15 dagen 25 19.927,43
15-30 dagen 24 4.943,93
30-60 dagen 26 15.897,37
> 60 dagen 230 123.499,96

 

4. Totaal openstaande vorderingen volgens opvolgingscode

Openstaande volgens opvolgingscode Saldo openstaand bedrag (in euro)
Nog geen actie ondernomen / Nog niet vervallen 288.254,42
Eerste aanmaning 160.743,57
Aangetekende aanmaning 159.375,37
Deurwaarder 54.517,71
Afbetalingsplan 88.146,97
Minnelijk verzoek 12.936,00
Overige,               waarvan o.a. :  149.452,22
Faillissement 30.404,98
Collectieve schuldbemiddeling 36.953,59
Onwaarde 1.671,47
Bezwaar 6.495,00
Solvabiliteitscheck 2.848,77
Gerechterlijke vervolging 29.951,75
Afvoering van ambtswege 5.497,89
Gasboete buitenland 7.762,00
Gasboete onderneming 21.278,01
Totaal

913.426,26

 

Om de invordering van de facturen / belastingen te bekomen, worden volgende processen uitgevoerd.

  • Versturen factuur / aanslagbiljet (bij belastingen)
  • Na vervaldatum: eerste herinneringsbrief zonder kosten
  • Na vervaldatum eerste herinneringsbrief: tweede herinneringsbrief met toepassing van het retributietarief van 15 euro per zending, deze brieven worden aangetekend verstuurd.
  • Bij niet betaling: deurwaarder inschakelen
    • De deurwaarder doet eerst een solvabiliteitscheck vooraleer er kosten gemaakt worden. Indien een klant insolvabel is, zal de deurwaarder dit attesteren, waardoor de vorderingen in onwaarde kunnen gebracht worden.
    • Indien de klanten solvabel zijn, gaan we over tot verdere uitvoering:
      • Voor retributies: eerst nog uitvoerbaarverklaring door het college.
      • Voor belastingen kennis geven aan het college dat de dossiers worden doorgestuurd naar de deurwaarder. 

Daarnaast zijn er ook een aantal mogelijkheden, waarbij wij de vorderingen nog steeds in onze boekhouding hebben, maar de invordering vertraging oploopt, dit is vaak het geval bij:

  • Faillissementen: er wordt beslag gelegd op het hele vermogen ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers, voor wat betreft belastingen zijn wij bevoorrecht, maar na financiële instellingen.
  • Collectieve schuldenregeling: is een gerechtelijke procedure om structurele schuldproblemen aan te pakken. Een schuldbemiddelaar beheert het inkomen van de betrokkene in zijn/ haar plaats en helpt op die manier de schulden af te betalen. Na de collectieve schuldenregeling kan de betrokken persoon terug schuldenvrij door het leven.
  • Afbetalingsplan: betrokkene vraagt om de schuld te mogen aflossen in onderling afgesproken termijnen. 

Tot slot zijn er een aantal momenten waarbij wij de verder invordering van een dossier (tijdelijk) opschorten.

  • Notaris: indien een notaris een akte regelt voor een inwoner van de gemeente, doet hij navraag of de betrokkene nog openstaande schulden heeft, deze worden dan verrekend bij het verlijden van de akte. Deze code is slechts één maand van toepassing, daarna wordt de verdere vervolging terug opgestart.
  • Bezwaar: de belastingplichtige betwist de aanslag, zolang er geen uitspraak is van het college wordt het factuur niet aangemaand.
  • Gerechtelijke vervolging: indien een betrokkene niet akkoord gaat met de uitspraak van een bezwaar, kan hij hiervoor een rechtszaak aanspannen, hierdoor wordt de invordering ook opgeschort tot er een uitspraak is.
  • Hoofdsom betaald: na een tweede aanmaningen ontvangen we geregeld enkel de hoofdsom zonder administratieve kosten voor aangetekende zending. Ze worden via minnelijke weg verzocht om deze kosten nog te betalen, maar de som is onvoldoende voor verdere gedwongen vervolging, tenzij dit meermaals voorvalt.
  • Minnelijk verzoek / administratieve vergissing: na inkohiering werd nieuwe informatie aangeleverd waaruit blijkt dat deze vordering niet betaald dient te worden. In de boekhouding kan deze enkel geannuleerd worden nadat hiervan een beslissing is genomen door het college van burgemeester en schepenen, omdat zij ook de initiële vordering hebben vastgesteld.
  • Uitvoerbaar te verklaren belastingen en retributies: vooraleer we hier stappen mogen zetten in het invorderingsproces, dienen deze vorderingen eerst uitvoerbaar verklaard te worden door het college van burgemeester en schepenen. Bij de belastingen gaat het enkel over contantbelastingen.
  • Verweer GASAM: de facturen van GASAM worden deels opgevolgd door stad Mechelen, indien er verweer werd ingediend stoppen wij voorlopig de verdere aanmaningen.
  • Afvoering van ambtswege: indien diegene waaraan gefactureerd werd ambtshalve werd afgevoerd, dan kunnen wij uiteraard niet verder gaan met invordering. Deze dossiers blijven nog een tijd openstaan, indien de vordering een jaar oud is en er nog geen nieuw adres bekend is, worden deze dossiers opgenomen op de onwaardestaat om oninvorderbaar te boeken.
  • Onwaarde: indien we documenten ontvangen ter staving van de oninvorderbaarheid, dan markeren we deze opbrengst met code Onwaarde. Deze opbrengsten worden dan bij de eerstvolgende goedkeuring van de financieel directeur als oninvorderbaar afgeboekt. We streven ernaar om dit halfjaarlijks uit te voeren.

Onwaarden

De financieel directeur is bevoegd om schulden oninvorderbaar te verklaren indien er voldoende bewijzen zijn dat de openstaande vorderingen niet geïnd kunnen worden. Volgende onwaarden werden geboekt in het eerste semester 2025:

Onwaarden
Entiteit / Soort onwaarde Hoofdsom Invorderingskosten Totaal
GEM 10.600,03 2.298,30 12.898,33
Faillissement 8.276,38 129,80 8.406,18
Op advies deurwaarder (oninvorderbaar, onvindbaar, ...) 1.973,65 2.063,00 4.036,65
Andere 350,00 105,50 455,50
OCMW 14.590,60 186,99 14.777,59
Erfenis verworpen 8.279,46 0,00 8.279,46
Op advies deurwaarder (insolvabel) 1.635,84 171,99 1.807,83
Einde CSR, kwijtschelding schulden 2.685,30 0,00 2.685,30
Afvoering van ambtswege 1.990,00 15,00 2.005,00
Totalen 25.190,63 2.485,29 27.675,92

Crediteurenbeheer

Terug naar navigatie - Crediteurenbeheer - Crediteurenbeheer

Ons plan

Een crediteur is een persoon, bedrijf of een instelling waar er een rekening / factuur openstaat die het lokaal bestuur dient te betalen. In dit luik gaan we ook dieper in op de betalingstermijnen die wij hanteren, alsook op de schulden (op korte en lange termijn) die het lokaal bestuur heeft.


Kosten en inkomende facturen
Betalingen kunnen gebeuren ofwel door middel van een factuur, ofwel door middel van de registratie van een kost.

OCMW en gemeente zijn twee entiteiten die beide methodes toepassen, maar we merken wel een enorm verschil in de beide entiteiten.

In de gemeente worden de meeste prestaties en leveringen gefactureerd en betaald op basis van een leveranciersfactuur. In het OCMW is dit slechts een klein aandeel. 


In het OCMW zijn de begunstigden van betalingen vaak cliënten van het OCMW. De registratie gebeurt in aparte software en worden via een bestand ingebracht als kost in de boekhouding. Aangezien kosten ook aan de juiste periode dienen toegewezen te worden, gaat het vaak over een vrij groot aantal kosten, telkens met een beperkt bedrag. Er zijn dus geen aanvraagdocumenten of stavingsdocumenten in de boekhoudtoepassing voor deze kosten. In de gemeente is dit eerder uitzonderlijk, o.a. de loonkosten worden zo geregistreerd.


Zowel voor het OCMW als voor de gemeente werken wij met het principe dat facturen betaald worden als ze goedgekeurd werden door de betrokken dienst, nadat deze ter goedkeuring worden voorgelegd aan het vast bureau of het college van burgemeester en schepenen.

Bepaalde kosten zoals loonkosten en maandelijkse steunlijsten worden met valutadatum betaald.

We geven hieronder een overzicht van de ontvangen facturen tijdens het eerste semester:

  Tijdens 1e semester
Aantal facturen 4.194
Bedrag van de facturen € 8.350.034,51
Aantal openstaande facturen 409
Bedrag openstaande facturen

 € 812.630,38

 

Betalingstermijnen van de betaalde facturen ontvangen in het 1e semester Aantal Bedrag
< 15 dagen 2.074 € 2.742.103,51
15-30 dagen 1.496 € 2.998.814,30
30-60  dagen 563 € 2.183.634,38
> 60 dagen 61 € 425.482,32
Totaal 4.194 € 8.350.034,51


Openstaande bestelbons
Bij het aangaan van een verbintenis maken we een bestelbon op. De openstaande bestelbons geven ons een indicatie van de verbintenissen die aangegaan zijn, maar die tot op heden nog niet gefactureerd werden.


We maken een onderscheid in de meerjarenbons waarvan het saldo over een langere periode loopt (de rest van het goedgekeurde meerjarenplan) en de gewone bons.

  Aantal Bedrag

Gemeente:

  • Meerjarenbons
  • Gewone bons

220 verschillende leveranciers

  • 21 bons
  • 407 bons

 

  • € 5.489.342,06
  • € 2.032.572,32

OCMW:

  • Gewone bons

12 verschillende leveranciers

  • 13 bons

 

  • € 2.246,22

    

Financieringen (schulden op lange termijn)
Naast de leveranciersfacturen hebben we ook nog schulden tegenover de financiële instellingen, we geven hieronder een overzicht van de leningen die de gemeente momenteel heeft lopen. 

Nr. lening  Duur   Initieel Saldo 30/6 Eindvervaldatum Rentevoet
1313 30 jaar € 74.368,06 € 10.915,65 01/07/2028 3,551 %
1356 20 jaar € 2.430.276,00 € 152.715,57 31/12/2025 2,73 %
1357 21 jaar € 593.311,58 € 107.276,82 31/12/2027 4,16 %
1358 20 jaar € 4.028.922,69 € 580.017,68 01/07/2027 5,56 %
1359 20 jaar € 586.098,91 € 93.751,72 01/07/2027 3,14 %
1360 20 jaar € 1.900.000,00 € 760.000,00 30/06/2033 3,68 %