AC 2.1.3. Verkeershandhaving

Ons plan
We zetten in op een consequente handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen. We bouwen het ANPR-cameranetwerk voor trajectcontrole verder uit. We plaatsen bijkomende flitspalen, smileys en voorzien de nodige verkeerstechnische meettoestellen.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
Uitbouwen netwerk ANPR-camera's
- Molenstraat - vrachtwagensluis
- Oplevering ANPR-sites door Proximus - kwartaal 2 2024 - afgerond
- In werkingstelling - kwartaal 3 2024 - afegerond (PZ Bodukap)
- Leemstraat - vrachtwagensluis
- Oplevering ANPR-sites door Proximus - kwartaal 2 2024 - afgerond
- In werkingstelling - kwartaal 3 2024 - afegrond (PZ Bodukap)
- Slameuterstraat - trajectcontrole
- Oplevering ANPR-sites kwartaal 2 2024 - afgerond
- In werkingstelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
- Verwijderen asverschuiving - kwartaal 3 2024 - afgerond
- Clemenceaustraat - trajectcontrole
- Ontvangen offertes - kwartaal 2 2024 - afgerond
- Goedkeuring CBS/ GR - bestelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
- Plaatsing - afgerond
- Mechelbaan - trajectcontrole
- Ontvangen offertes - kwartaal 2 2024 - afgerond
- Goedkeuring CBS/ GR - bestelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
- Plaatsing - afgerond
Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen
- Plaatsing van bijkomende flitspalen in de Bergstraat - Duffelsesteenweg - Mechelsesteenweg - Q3 2024 - afgerond
- Onderzoek naar vervanging van de huidige smiley's en smart mobility toepassingen - 2025-2030
Onderhoud en ijking huidige sites
- Ijking voor de sites met betrekking tot handhaving op snelheid (2 jaarlijks per site) - permanent lopende
- Onderhoud - permanent lopende
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
Uitbouwen netwerk ANPR-camera's
- Molenstraat - vrachtwagensluis - Afgerond
- Leemstraat - vrachtwagensluis - Afgerond
- Slameuterstraat - trajectcontrole - Afgerond
- Mechelbaan - trajectcontrole - afgerond
- Clemenceaustraat - trajectcontrole - afgerond
- Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR - lopend
In Q2 van 2025 hebben wij van Proximus/ PZ Bodukap vernomen dat in de tweede helft van deze legislatuur er een aantal sites vervangen dienen te worden. Ook dit zal mee bekeken worden in kader van de meerjarenplanning.
In Q3 van 2025 zal de meerjarenplanning goedgekeurd worden. Afhankelijk daarvan zal er gekeken worden welke bijkomende sites er zullen opgebouwd worden.
Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen
Flitspalen:
In 2023 werden onderstaande sites vernieuwd:
- Wilsonstraat (2)
- Berlaarbaan (1).
In 2024 werden er bijkomende flitspalen geplaatst op onderstaande plaatsen:
- de Slameuterstraat en begin zone 50 (kant Mechelbaan)
- Duffelsesteenweg - 70km/u: ten noorden van het kruispunt met Deegmortels/Bemortel
- Mechelsesteenweg - 50 km/u: ten westen van het kruispunt met de Olmstraat
Smiley's - smart mobility:
In het verleden heeft de gemeente een aantal vaste smiley's geplaatst. Deze zijn ondertussen versleten en gaan hun laatste dagen in. Twee smiley's werden al vervangen. De nieuwere versie van Smiley's geeft directe online info (snelheid en verkeersintensiteiten). Dit maakt verkeersopvolging interessant en gemakkelijk. Bijkomend zijn er op de markt mobiliteitsplatformen die deze info bundelden en overzichtelijk weergeven. Om in de toekomst een beter zicht te hebben op de verkeerssituaties in de gemeente, is het aangewezen hierop in te zetten. Pas na de budgetbesprekingen zal duidelijk worden wat hiervoor mogelijk is.
Onderhoud en ijking
Voor het onderhoud van de huidige ANPR sites hebben we een onderhoudscontract i.s.m. Proximus. Als gemeente hebben wij geen zicht op de werking van de sites daar het back office in handen is van PZ Bodukap.
De ijking dient 2 jaarlijks te gebeuren. Wanneer er een herstelling dient te gebeuren dient de site soms ook herijkt te worden. Hierdoor kan het dus zijn dat sommige sites vaker herijkt worden dan om de twee jaar. Dit heeft gevolgen voor de budgetten.
De communicatie tussen PZ Bodukap/ de gemeente en Proximus verloopt niet altijd zo gemakkelijk.
Wat kost het?
Wat kost het?
Budgetten voor bovenstaande investeringen en onderhoud van de huidige sites zijn voorzien in het meerjarenplan. Het is echter steeds moeilijk in te plannen wanneer deze budgetten aangewend worden daar we hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier (Proximus). Het duurt vaak lang voor we de offertes mogen ontvangen en de bestellingen uitgevoerd zijn. Gezien het nieuwe bestuur, is er nog niet geweten welk beleid en bijgevolg bedragen voorzien moeten worden.
Voor het onderhoud en de ijking zijn de prijzen het afgelopen jaar gestegen. Dit zal dus ook doorgerekend worden bij de komende AMJP voor 2024 en volgende. Voor de ijking is het moeilijk in te schatten wat de kosten zijn daar er soms een bijkomende ijking uitgevoerd moet worden bij een herstelling.