Ons plan

We plaatsen onze gemeente in het kader van citymarketing nog meer in de kijker.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

•    Opmaken citymarketingplan (mei 2021 – januari 2022) – Kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
•    Informeren en begeleiden stakeholders – Kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
•    Uitwerken campagnebeelden – Kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
•    Vastleggen en consequent gebruik van hashtags - Kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
•    Uitwerken merchandising – Kwartaal 4 2021 – uitgevoerd
•    Verweven citymarketing in bestaande activiteiten / evenementen – Kwartaal 4 2021 – uitgevoerd
•    Herwerken gemeentelijk infoblad – Kwartaal 2 2022 - uitgevoerd 

Stand van zaken

G

Stand van zaken

•    Opmaken citymarketingplan (mei 2021 – januari 2022) – Kwartaal 2 2021 – uitgevoerd

In 2020 werd ingezet op de uitwerking van een goed onderbouwd citymarketingplan. Hiervoor deed de externe partner Nelson kwalitatief (o.a. gesprekken en workshops) als kwantitatief onderzoek (o.a. grootschalige bevragen via Hoplr).
In het eerste kwartaal van 2021 werd een concreet citymarketingplan opgemaakt (periode mei 2021 - januari 2022) dat gefaseerd aangepakt zal worden om continue evaluatie en bijsturing mogelijk te maken.
Het plan focust op volgende aspecten:

•    Herwerken gemeentelijk infoblad 
•    Uitwerken campagnebeelden 
•    Vastleggen en consequent gebruik van hashtags
•    Uitwerken merchandising 
•    Citymarketing verweven in bestaande activiteiten / evenementen 
•    Informeren en begeleiden stakeholders

Het plan werd goedgekeurd door het college op 4 mei 2021 en werd voorgesteld op de raadscommissie van 17 mei 2021. Gaandeweg werd het plan verder concreet vorm gegeven voor de periode na januari 2022, op basis van de evaluatie van de eerste acties in het najaar 2021.

   Informeren en begeleiden stakeholders – Kwartaal 2 2021 – uitgevoerd

Op de raadscommissie van 17 mei 2021 werd een toelichting gegeven aan de gemeenteraadsleden. De personeelsleden werden nadien op de hoogte gebracht.
Het continu onder de aandacht brengen van de kerneigenschappen is essentieel om het citymarketingverhaal levendig te houden.

   Uitwerken campagnebeelden – Kwartaal 3 2021 – uitgevoerd

Een eerste campagnebeeld werd uitgewerkt en gepubliceerd in Uw Gemeente juli-augustus 2021. Dit beeld werd begeleid door een meer uitgebreid artikel. Ook in de gemeentebladen september-oktober en november-december werd telkens een nieuw campagnebeeld gelanceerd. Voor het werkjaar 2022 voorzien we drie nieuwe campagnebeelden, telkens rond de drie kerneigenschappen van onze gemeente.

•    Vastleggen en consequent gebruik van hashtags - Kwartaal 3 2021 – uitgevoerd

Rond elk van de drie kerneigenschappen van onze gemeente werd een hashtag vastgelegd:

•    #SKWleeft
•    #SKWonderneemt
•    #thuisinSKW

Het volledige hashtagbeleid werd bekrachtigd door het college op 26 juli 2021. Nadien volgde een uitgebreide communicatie naar het gemeentepersoneel. Sindsdien worden de hashtags consequent gebruikt bij gemeentelijke communicatie.

•    Uitwerken merchandising – Kwartaal 4 2021 – uitgevoerd

In kwartaal 3 van 2021 werd een werkgroep samengesteld die de opdracht kreeg om een aanbod uit te werken rond merchandising voor volgende aspecten:

•    Betalende merchandising
•    Gratis merchandising (gadgets)
•    Materiaal voor aankondiging en aankleding evenementen

De werkgroep herwerkte het welkomstpakket voor nieuwe inwoners. Dit pakket werd uitgedeeld tijdens het onthaalmoment nieuwe inwoners op 2 oktober 2021.
Daarnaast werkte de werkgroep een aanbod betalende merchandising uit dat in verkoop ging in november 2021. 
Het aanbod merchandising wordt stapsgewijs verder uitgewerkt. 

   Verweven citymarketing in bestaande activiteiten / evenementen – Kwartaal 4 2021 – uitgevoerd

Het onthaalmoment nieuwe inwoners 2021 werd herwerkt: de uitnodiging werd grondig herzien, het geschenk werd bijgestuurd en de speech van de burgemeester werd opgebouwd rondom de drie kerneigenschappen van onze gemeente.
De Katelijnse Keien werden voorbereid en de drie kerneigenschappen werden erin verweven. Ten gevolge van de coronapandemie kon dit evenement pas doorgaan in maart 2022.
Tijdens de Kadodderloop 2022 werd het merchandisingmateriaal te koop aangeboden. Voor de Kadodderloop 2023 werken we een nieuw aanbod merchandising uit, specifiek gericht op lopers (of bij uitbreiding sporters).

•    Herwerken gemeentelijk infoblad – Kwartaal 2 2022 - uitgevoerd

In samenwerking met de firma Atelier per twee werd een nieuwe  lay-out uitgewerkt voor het gemeentelijk infoblad. De naamswijziging en de aangepaste lay-out werden goedgekeurd door het college op 28 februari 2022.
Het vernieuwde gemeentelijke infoblad #SKWleeft werd uitgerold met een eerste uitgave mei-juni 2022. Een redactieraad bewaakt dat de inhoud van het infoblad aansluit op het citymarketing-verhaal dat we willen overbrengen op de lezer.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Voor de lopende acties in 2022 werd een budget van 17.000,00 euro voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Dit jaarlijkse budget is toereikend.