Ons plan

We zetten in op duurzame mobiliteit met aandacht voor het milieu, klimaat en gezondheid. We promoten deelmobiliteit en bieden een gemeentelijke wagen aan als deelwagen. We organiseren jaarlijks een bandenspanningscampagne.

Tijdpad & mijlpalen

O

Tijdpad & mijlpalen

Autodelen:

  • Opmaak plan van aanpak deelmobiliteit - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd;
  • Verder concrete uitwerking autodelen met Poppy - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd;
  • Opstarten samenwerking met deelauto-organisatie Poppy - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd;
  • Verdere concrete uitwerking autodelen met Cambio en privaat autodelen - kwartaal 4 2022;
  • Dienstwagen als deelwagen: de Opel Combo op CNG staat nog steeds ter beschikking van het publiek en er zal  bekeken worden of hij ingekanteld kan worden in nieuwe deelmobiliteit - kwartaal 4 2022.

Laadpalen:

  • Opmaak interne projectnota en validatie - kwartaal 3 2022;
  • Concreet uitwerken visie en plan van aanpak - kwartaal 3 2022 tot kwartaal 1 2023.

Bandenspanningsactie

  • Dit wordt elk najaar georganiseerd.

Stand van zaken

O

Stand van zaken

Deelwagen:
De deelwagen is terug beschikbaar. We werken verder een deelwagenbeleid uit. Een gedegen communicatieplan is onontbeerlijk voor het slagen van een deelwagen project.

Gesprekken met deelwagenorganisatie Poppy werden reeds gevoerd. Gezien de beperkte budgetten die tegenover deze actie staan, is het in zee gaan met andere deelwagenorganisaties niet erg realistisch wegens een grote vaste afname kost, die ten laste blijft van de gemeente, indien de deelwagen niet genoeg wordt gebruikt. Bovendien mikken de andere organisaties uitsluitend op elektrische deelwagenmobiliteit terwijl Sint-Katelijne-Waver een CNG deelwagen heeft. Poppy is tot nu toe de enige die daar compatibel mee is. 

In de eerste helft van 2022 werd het plan van aanpak deelmobiliteit - autodelen goedgekeurd op het college. Als resultaat van deze goedkeuring werd een samenwerking opgestart met Poppy, als een proefproject van 6 maanden (loopt tot 26 december 2022). Er zijn 6 auto's geplaatst in de zones Elzestraat, Pasbrug en Sint-Katelijne-Waver centrum.

Kwartaal 4 2022 voorzien we een infomoment voor de burgers rond deelmobiliteit in samenwerking met de bibliotheek. 

Laadinfrastructuur:
De nood aan een laadpalenbeleid dringt zich op nu steeds meer burgers vragen hebben rond laadpalen wegens de stijgende elektrische mobiliteit.

Project nota in ontwerp voor validatie. Nadien kan dit project opgestart worden (kwartaal 3 2022).

Bandenspanningsactie:
Deze actie zal jaarlijks georganiseerd. 

In de eerste helft van 2022 zijn de eerste stappen gezet om de nieuwe bandingspanningscampagne te organiseren in november 2022 (opvragen offertes, communicatieplan, ....).

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Alle acties vallen nog steeds binnen de voorziene budgetten. 

Voor het promoten van (eigen) deelwagens werd een budget voorzien van € 1.500,00 - daar werd nog niets van gebruikt. Van de deelwagen worden geen ontvangsten verwacht in 2022 (ook geen inkomsten in 2021) gezien er nog geen zekerheid is hoe het deelwagenbeleid verder zal worden uitgewerkt.

Voor het uitwerken van onze elektrische laadinfrastuctuur zijn geen budgetten voorzien in MJP 2020 - 2025.

Bandenspanningsactie heeft in 2021 minder gekost dan de voorbije jaren (€ 600 i.p.v. € 2.000). Omdat er meer tijd zal voorzien worden voor opzet en afbraak, zal de bandenspanningsactie vanaf 2022 € 750 excl. BTW kosten. Er zal nog wat promomateriaal aangekocht worden om de actie op de parkings beter in de kijker te zetten. Het budget van € 1.000 wordt daarmee niet overstegen.