Ons plan

We zetten in op een consequente handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen. We bouwen het ANPR-cameranetwerk voor trajectcontrole verder uit. We plaatsen bijkomende flitspalen, smileys en voorzien de nodige verkeerstechnische meettoestellen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

  • Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 4 2023;
  • Leemstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 4 2022;
  • Stationsberg - witte lijn camera - kwartaal 3 2022; 
  • Slameuterstraat - trajectcontrole - kwartaal 4 2022.

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

  • Vervangen van de huidige flitspalen in de gemeente - kwartaal 3 2022;
  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor flitspalen - kwartaal 3 2022;
  • Plaatsen van bijkomende flitspalen op basis van het onderzoek - 2023.

Stand van zaken

G

Stand van zaken

Voor het plaatsen van ANPR-sites en flitspalen wordt er beroep gedaan op het raamakkoord van de federale politie (i.s.m. Proximus). Dit loopt ten einde na het tweede kwartaal 2022. Er is een nieuw raamcontract op de markt (c-smart). De verwachtingen zijn om hierop in te tekenen in het derde kwartaal 2022, gezien onderstaande plannen.

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

Eind 2021 werden voor de vrachtwagensluizen in de Molenstraat en de 'witte lijn camera' op de Stationsberg (detectie op het overschrijden van de witte lijn) de offertes ontvangen en goedgekeurd door het college.

De ANPR-site van de Molenstraat is mee opgenomen met de rioleringswerken van de Molenstraat. Bij het beëindigen van de werken zal ook de ANPR-site gerealiseerd zijn.

Voor de Stationsberg werd er door Proximus een nieuwe module ontwikkeld en besteld om tegemoet te komen aan de vraag van de gemeente. Het is wachten op Proximus voor de plaatsing. Dit loopt echter vertraging op. 

Voor de Leemstraat en de Slameuterstraat werden in het tweede kwartaal van 2021 offertes opgevraagd. Deze werden ontvangen in het tweede kwartaal van 2022. Deze zijn goedgekeurd door het college en zullen nog geagendeerd op de eerste gemeenteraad van het derde kwartaal. Voor de uitvoering zijn we afhankelijk van Proximus. Wij vermoeden dat de uitvoering voorzien zal zijn voor 2023.

De vrachtwagensluis in de Leemstraat en de Molenstraat kaderen in een ruimer geheel voor het afdekken van de kern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver om zo het vrachtverkeer te weren. 

In het eerste kwartaal hebben onze reeds bestaande sites een update ondergaan. Dit was nodig om het onderhoud te kunnen uitvoeren en ze compatibel te houden met de back office verwerkingssystemen van de politiezone Bodukap. 

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

De huidige flitspalen (camera en palen) zijn versleten en toe aan vervanging. In het tweede kwartaal werden hiervoor offertes opgevraagd. Deze worden verwacht in het derde kwartaal. 

In het derde kwartaal zullen ook bijkomende locaties onderzocht worden op basis van eerdere interne vergaderingen en gesprekken die plaatsvonden in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar. Van zodra dit uitgezocht is, zullen, vermoedelijk in het derde kwartaal, hier offertes voor opgevraagd worden.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Budgetten voor bovenstaande investeringen en onderhoud van de huidige sites zijn voorzien. Het is echter steeds moeilijk in te plannen wanneer deze budgetten aangewend worden daar we hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier (Proximus). Het duurt vaak lang voor we de offertes mogen ontvangen en de bestellingen uitgevoerd zijn.