Ons plan

We vergroten de fietsveiligheid in onze gemeente. We creëren veilige fietspaden, fietsverbindingen en fietsstraten: aanleg fietssnelweg aan het Stationsplein, fietsverbinding R6… We zorgen voor veilige voetgangersvoorzieningen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

  • Evaluatie fietsstraten - kwartaal 4 (2022)
  • Inzetten van gemachtigd opzichters aan de schoolomgevingen - permanent lopende
  • Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de Provincie Antwerpen - lopende
  • Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station
  • Verbeteren/realiseren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van Provincie Antwerpen (fietsfonds)
    • Bergstraat - kwartaal 1 (2026)
    • Dijk/ Dorp - kwartaal 1 (2024)
    • Berlaarbaan - kwartaal 4 (2026)
    • Molenstraat - kwartaal 4 (2023)
  • Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen'.
    • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg - kwartaal 2 (2022) - afgerond
    • Onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet - kwartaal 3 (2022)
    • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) - kwartaal 1 (2023)
    • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat - kwartaal 2 (2023)
  • Inzetten op een veilige schoolomgeving:
    • Schoolomgeving Albertstraat - kwartaal 3 (2022)
  • Inzetten op veilige schoolroutes:
    • Waverstraat - kwartaal 1 (2023)

Stand van zaken

G

Stand van zaken

Evaluatie fietsstraten:

In 2020 werd een online bevraging gedaan waarbij gepeild werd naar de indicatoren/criteria die de bewoners belangrijk vinden aan een fietsstraat. Bijkomstig werd er gevraagd welke straten, volgens de bewoners, nog in aanmerking kunnen komen als fietsstraat.

In 2021 werd een heterogene expertengroep samengesteld. Verspreid over 2021 en 2022 (omwille van corona) werden er drie werksessies georganiseerd. In de eerste twee werksessies werden de huidige fietsstraten geëvalueerd op basis van de criteria die naar voor kwamen uit de online bevraging. In de derde werksessie werden de nieuwe mogelijke fietsstraten beoordeeld en besproken (ook op basis van dezelfde criteria). 

In kwartaal 3 en 4 van 2022 zal er advies gevraagd worden aan de politie en de interne dienst verkeer en mobiliteit van de gemeente. Op basis van deze 3 invalshoeken zal het bestuur een beslissing maken over het al dan niet behoud van de huidige fietsstraten en/of het invoeren van extra fietsstraten in de gemeente. 

Gemachtigd opzichters:

Voor het inzetten van de gemachtigd opzichters werken we met drie systemen:

  • vrijwilligerswerking;
  • het PWA-systeem van VDAB (oude systeem, uitdovend):
  • het nieuwe systeem van Wijk-werk van VDAB. 

Gemachtigd opzichters die aangesteld zijn via het oude PWA-systeem zitten in een 'statuut' van onbepaalde duur. Samen met onze vrijwilligers zijn dit de gemachtigd opzichters waarop we het meeste beroep kunnen doen.

Het nieuwe systeem van VDAB is telkens voor 1 jaar. Dit zorgt ervoor dat we jaarlijks opnieuw opzoek moeten gaan naar nieuwe gemachtigd opzichters, wat niet evident is. Alle plaatsen geraken niet altijd (tijdig) ingevuld. Er wordt flexibel gewerkt om toch nog zo maximaal mogelijk alle plaatsen in te vullen.

Op het einde van het tweede kwartaal hadden we een aantal open plaatsen. Ook voor de start van het nieuwe schooljaar (kwartaal 3) wordt er verwacht dat niet al de plaatsen ingevuld zullen geraken. 

Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de provincie Antwerpen:

Heel wat stukken van de fietsostrade voldoen niet meer aan de eisen van een hedendaagse fietssnelweg. Daarom heeft de provincie Antwerpen het initiatief genomen om samen met de gemeenten Mortsel, Hove, Kontich, Duffel en Sint-Katelijne-Waver dit verder aan te pakken. In 2021 heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie. De provincie heeft een studiebureau aangesteld voor de opmaak van een unieke verantwoordingsnota voor de fietsostrade.

In het tweede kwartaal heeft de Provincie voor Sint-Katelijne-Waver een eerste voorstel met de verbeteringspunten voorgesteld.

In het derde en vierde kwartaal zal de unieke verantwoordingsnota gefinaliseerd worden. Met dit document kunnen de gemeenten aan te slag om de werkpunten weg te werken en bijkomstig subsidies aan te vragen in het kader van het fietsfonds.

Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station:

In 2018 werd in de GBC de projectnota goedgekeurd voor het verleggen van de fietsostrade. Op basis hiervan werd het ontwerp verder uitgewerkt en werd de omgevingsvergunning ingediend (2021). Eind 2021 werd de omgevingsvergunning bekomen.

In het eerste kwartaal werd echter een beroep ingediend.

In het tweede kwartaal werd het beroep ontvankelijk verklaard maar ongegrond en werd de omgevingsvergunning verleend met bijkomende voorwaarden.

Voor het verwerven van de gronden (het verlengde van de tuintjes van de Beatrijsstraat) is de gemeente nog steeds in onderhandeling met NMBS. 

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van provincie Antwerpen (fietsfonds):

  • Bergstraat:

In het tweede kwartaal werd de startnota voor het fietspadendossier goedgekeurd in de projectstuurgroep.

In het derde kwartaal zal er verder gewerkt worden aan het eerste ontwerp, het onteigeningsplan en de projectnota. Het deel van de fietspaden en de subsidies kadert in het Pidpaproject Bergstraat-Slameuterstraat-Duivelshoek-Kruisstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur)

  • Dijk/Dorp:

In het tweede kwartaal werd de startnota door de projectstuurgroep goedgekeurd.

In het derde kwartaal zal er verder gewerkt worden aan het eerste ontwerp en de projectnota. Het deel van de fietspaden en de subsidies kadert in het Aquafinproject Dijk-Dorp (AC 2.2.2. Infrastructuur)

  • Berlaarbaan:

Voor het fietspadendossier werd in 2020 en 2021 een startnota opgemaakt. In de projectstuurgroep was geen consensus voor dit fietspadendossier. Er dient o.a. een structurele oplossing gevonden te worden voor het halteren van de schoolbussen op de Berlaarbaan/Patersweg. Er werd onderzocht of er een multifunctioneel plein aangelegd kan worden in de Patersweg waar ook de bussen een plaats kunnen krijgen.

In het tweede kwartaal heeft het studiebureau twee concepten voorgesteld aan het bestuur.

In het derde kwartaal zullen deze besproken worden met de verschillende actoren. Nadien zal er verder gewerkt kunnen worden aan de startnota en het fietspadendossier. Het fietspadendossier kadert in het Aquafinproject Berlaarbaan (AC 2.2.2. Infrastructuur). Het deel van het multifunctioneel plein wordt besproken onder AC 5.4.3 Patrimonium – Multifunctioneel plein.

  • Molenstraat:

De goedkeuring van de startnota en projectnota voor het fietspadendossier werd in het verleden reeds bekomen. Daar de werken gestart zijn, zou in principe een eerste schijf van subsidies aangevraagd kunnen worden, wat echter nog niet is gebeurd. Voor twee percelen zijn er nog steeds onderhandelingen voor het verwerven van de gronden. Vermoedelijk zal voor 1 perceel het fietspad dienen aangepast te worden en niet conform aangelegd worden. Van  zodra voor het andere perceel alles juridisch afgerond is, kan een eerste schijf van subsidies aangevraagd worden. Het deel van het tweede perceel, waar het fietspad niet conform aangelegd wordt, zal in mindering dienen gebracht te worden .

De aanvraag wordt verwacht in het derde kwartaal. 

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen':

    • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg 

Er werd onderzocht of het mogelijk was om de fietspaden binnen de huidige rooilijn te vernieuwen ten zuiden van de R6 tot de grens met Mechelen (vernieuwen verharding). In het eerste kwartaal werd hiervoor een studiebureau aangesteld om een opmetingsplan op te maken. In het tweede kwartaal werd dit project voorgesteld aan de (externe) projectstuurgroep. In de projectstuurgroep werd dit project te zwak bevonden:

      • de fietspaden zouden niet de conforme breedte hebben;
      • er ontbraken kruispuntoplossingen;
      • de halte-infrastructuur zou ondermaats blijven.

Om deze mankementen weg te werken dient heel de Mechelsesteenweg heraangelegd te worden, met bijkomende onteigeningen. De budgetten hiervoor zijn niet voorhanden. Er werd gekozen om dit project, binnen het kader van deze subsidies, te stoppen. In het derde kwartaal zal er gekeken worden op welke plaatsen het fietspad van de Mechelsesteenweg lokaal onderhouden kan worden. 

    • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) 

Dit project werd ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. De projectstuurgroep heeft dit positief geëvalueerd. De omgevingsvergunning werd ingediend en volledig verklaard in het tweede kwartaal. Verwacht wordt dat de omgevingsvergunning verleend wordt in het derde kwartaal en in uitvoering zal starten in het vierde kwartaal.

    • Onderzoek naar de haalbaarheid van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet 

In het eerste kwartaal werd een landmeter aangesteld voor de opmaak van een eerste ontwerp. In het tweede kwartaal werd het eerste ontwerp bekomen. Op basis hiervan kan in gesprek gegaan worden met de eigenaars van de percelen waarover deze verbinding zou lopen. Dit is gestart in het tweede kwartaal en zal verder lopen in het derde kwartaal. Op basis van deze gesprekken zal er gekeken worden of dit haalbaar is om te realiseren en in te dienen als subsidiedossier. Dit zal duidelijk worden in het derde kwartaal. 

    • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat 

Het Pidpaproject Wilsonstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur) is geen fietspadendossier bij de provincie Antwerpen. Dit dossier werd voor het deeltje van de fietspaden ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. In de projectstuurgroep werd hier consensus bekomen. Er wordt verwacht om een eerste schijf subsidies te ontvangen in het tweede kwartaal van 2023.

  • Inzetten op een veilige schoolomgeving
    • Schoolomgeving Albertstraat

Bij begin- en einde schooltijd wordt er her en der geparkeerd en zijn er onveilige situaties voor de fietsers. Een eerste ontwerp voor de schoolomgeving werd opgemaakt. Door middel van participatie bij bewoners en de scholen werd dit ontwerp aangepast en goed bevonden door de verschillende actoren. In het tweede kwartaal werd hiervoor een subsidieaanvraag gedaan binnen de subsidies van 'veilige schoolomgeving'. Deze werd goedgekeurd. De werken zelf zullen starten in het derde kwartaal. 

  • Inzetten op veilige schoolroutes
    • Waverstraat 

De Waverstraat wordt heraangelegd binnen het Pidpa-Hidrorioproject. De straat zal heringericht worden met wegversmallingen. Aangezien dit een schoolroute is, werd dit deel van de snelheidsremmende maatregelen ingediend als subsidiedossier. Het subsidiedossier werd goedgekeurd en een eerste schijf werd ontvangen in het eerste kwartaal. De uitvoering is lopende. De afronding van de werken wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023 net als de tweede subsidieschijf. 

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Voor de evaluatie van de fietsstraten zijn geen budgetten nodig. 

Voor de gemachtigd opzichters zijn de nodige budgetten opgenomen in de MJP om een volledige bezetting te kunnen voorzien op alle plaatsen. 

De budgetten voor uitvoering (investering) voor de veilige schoolomgeving (Albertstraat), schoolroute (Walemstraat), projecten met betrekking tot de subsidies Kopenhagen (fietsverbinding R6 van de tunnel tot de N14 en de Wilsonstraat) en de fietspadendossiers bij de provincie zijn voorzien in andere projecten, waarover apart gerapporteerd wordt. Ook de subsidies (opbrengsten) zijn opgenomen in het MJP.

Voor de Mechelsesteenweg zullen de investeringen en de opbrengsten herbekeken worden in het MJP daar dit project als subsidiedossier stopgezet wordt.

Voor de 'optimalisatie van de fietsostrade' in samenwerking met de provincie werden in 2021 al budgetten voorzien. Deze werden verschoven naar 2022 en zullen ook dit jaar slechts heel beperkt gebruikt worden. Dit project wordt getrokken door de provincie.