Ons plan

We zetten in op een consequente handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen. We bouwen het ANPR-cameranetwerk voor trajectcontrole verder uit. We plaatsen bijkomende flitspalen, smileys en voorzien de nodige verkeerstechnische meettoestellen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

  • Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van Proximus
  • Leemstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van Proximus
  • Stationsberg - witte lijn camera - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
  • Slameuterstraat - trajectcontrole - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van Proximus
  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR - uitgevoerd Q3 2023
  • Ontvangen nieuwe offertes in kader van het uitbreiden van het netwerk - Q2 2024

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

  • Vervangen van de huidige flitspalen in de gemeente - timing afhankelijk van C-smart/Cipal - kwartaal 3 2023 - uitgevoerd.
  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor flitspalen - uitgevoerd Q3 2023.
  • Ontvangen nieuwe offertes in kader van het uitbreiden van het netwerk - Q2 2024

Onderhoud en ijking huidige sites

  • Ijking voor de sites met betrekking tot handhaving op snelheid (2 jaarlijks per site) - permanent lopende
  • Onderhoud - permanent lopende

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

  • Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van Proximus - lopende

De paal werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden. 

  • Leemstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van Proximus 

De paal werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden. 

  • Stationsberg - witte lijn camera - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd

Dit was een proefproject waarbij Proximus een nieuwe module moest ontwikkelen om overschrijders van een volle witte lijn te kunnen handhaven. Dit is gestart in 2021. In het eerste kwartaal gaf Proximus aan het mogelijk was om te handhaven. Dit is dus operationeel.

  • Slameuterstraat - trajectcontrole -  kwartaal 2 2024 -  timing afhankelijk van Proximus en PZ Bodukap - lopende

In het eerste kwartaal van 2023 heeft de gemeente Putte laten weten dat ze willen samenwerking en ook een site willen installeren in de Slameuterstraat (kant Putte). De offertes en dergelijke werden hieraan aangepast. In het tweede kwartaal werd er op de GR een samenwerkingovereenkomst met Putte goedgekeurd die de afspraken vastlegt met de gemeente Putte daar dit een gemeenschappelijk traject is. Na de inwerkingtreding van deze sites zullen de asverschuivingen verwijderd worden, dit wordt voorzien in Q2 van 2024.

De palen werd reeds geplaatst. Het is afwachten tot Proximus deze site operationeel verklaart, waarna PZ Bodukap dit nog moet implementeren op hun servers alvorens dit in werking kan treden. 

  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR  - lopende

Naar aanleiding van intern overleg werden er een aantal nieuwe locaties gekozen waar handhaving aangewezen is. Voor deze sites werd principieel een goedkeuring gegeven door het CBS in Q4 van 2023, waarbij ook de opmaak van de (betalende) offerte werd goedgekeurd. 

Het betreft onderstaande sites:

  • Molenstraat - zone 70: een tweede site in combinatie met de huidige site die geplaatst wordt
  • Mechelbaan - zone 70
  • Clemenceaustraat - zone 50
  • Borgersteinlei - zone 30: momenteel is hier een snelheidsregime van 50km/u van toepassing. Gezien het toegenomen verkeer op de Borgersteinlei/Meidoornstraat is een trajectcontrole hier aangewezen. Daar wij als gemeente reeds een site hebben staan in de Borgersteinlei (ter hoogte van de Met), is het interessant een bijkomende site te plaatsen in de Borgersteinlei net voorbij het kruispunt met het Ijzerenveld. Dit is deels grondgebied Mechelen. Er werd reeds een overleg ingepland met Mechelen waarbij er een principieel akkoord is om deze site mee te nemen. Verdere afspraken dienen nog gemaakt te worden. Deze offertes worden verwacht in Q2 van 2024.

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

De huidige flitspalen in de gemeente worden vervangen door nieuwe. Dit zal gebeuren op 3 locaties (Wilsonstraat (2) en de Berlaarbaan (1). Bijkomend zullen er 2 camera's aangekocht worden die kunnen roteren tussen de verschillende palen. 

Deze palen zijn operationeel sinds Q3 van 2023.

Naar aanleiding van intern overleg werden er een aantal nieuwe locaties gekozen waar handhaving aangewezen is.  Voor deze sites werd principieel een goedkeuring gegeven door het CBS in Q4 van 2023, waarbij ook de opmaak van de (betalende) offerte werd goedgekeurd.  Deze offertes worden verwacht in Q2 van 2024.

Het betreft onderstaande sites:

  • Bergstraat - 70 km/u: tussen de Slameuterstraat en begin zone 50 (kant Mechelbaan)
  • Duffelsesteenweg - 70km/u: ten noorden van het kruispunt met Deegmortels/Bemortel
  • Mechelsesteenweg - 50 km/u: ten westen van het kruispunt met de Olmstraat

Onderhoud en ijking

Voor het onderhoud van de huidige ANPR sites hebben we een onderhoudscontract i.s.m. Proximus. Als gemeente hebben wij geen zicht op de werking van de sites daar het back office in handen is van PZ Bodukap. 

De ijking dient 2 jaarlijks te gebeuren. Wanneer er een herstelling dient te gebeuren dient de site soms ook herijkt te worden. Hierdoor kan het dus zijn dat sommige sites vaker herijkt worden dan om de twee jaar. Dit heeft gevolgen voor de budgetten. 

Voor de herstelling, het onderhoud en de ijking is er constante communicatie nodig tussen de drie partijen. Dit verloopt niet altijd even makkelijk, er gaat ook vaak tijd verloren hierdoor. In kwartaal 1 2023 is gebleken dat er een aantal sites niet functioneerden. Dit is vastgesteld daar het aantal opgemaakte PV's heel wat minder was in 2022. Ondertussen is dit opgelost, er zijn nog problemen op onderstaande sites:

  • Katelijnestraat (Duffel): deze site was aangereden op het einde van kwartaal 4 2022. Een offerte werd opgemaakt maar kan momenteel niet uitgevoerd worden daar dit een verzekeringskwestie is. Op het einde van 2023 was hier nog steeds geen conclusie. Vanuit de verzekeringsmaatschappij is er in Q1 van 2024 een overleg ingepland met de verschillende betrokken partijen.
  • Stationsstraat/Hertstraat: beide sites moeten herijkt worden. Deze ijking werd tijdig besteld maar werd nog niet uitgevoerd door Proximus. Daar de ijking niet uitgevoerd werd, zal er niet gehandhaafd worden gedurende de periode van Q2 en een deel van Q3 2023. Deze werden geijkt en zijn ondertussen opnieuw in werking.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Budgetten voor bovenstaande investeringen en onderhoud van de huidige sites zijn voorzien in het meerjarenplan. Het is echter steeds moeilijk in te plannen wanneer deze budgetten aangewend worden daar we hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier (Proximus). Het duurt vaak lang voor we de offertes mogen ontvangen en de bestellingen uitgevoerd zijn.

Voor het onderhoud en de ijking zijn de prijzen het afgelopen jaar gestegen. Dit zal dus ook doorgerekend worden bij de komende AMJP voor 2024 en volgende. Voor de ijking is het moeilijk in te schatten wat de kosten zijn daar er soms een bijkomende ijking uitgevoerd moet worden bij een herstelling. 

Voor de herstelling van de site in de Katelijnestraat zijn wij nog afhankelijk van het expertiseverslag van de verzekering. Dit wordt positief ingeschat maar het bedrag dat we zullen terugvorderen zal nooit heel de herstelling dekken.

Jaarrekening 2023

Jaarrekening 2023 Huidig Krediet 2023 Uitgaven 2023 Ontvangsten 2023
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver
Exploitatie
Ontvangsten
70 - Prestaties 0,00 0,00 0,00
Totaal Ontvangsten 0,00 0,00 0,00
Uitgaven
61 - Werkingskosten 145.109,87 69.372,71 0,00
Totaal Uitgaven 145.109,87 69.372,71 0,00
Totaal Exploitatie -145.109,87 -69.372,71 0,00
Investering
Ontvangsten
15 - Investeringssubsidies 0,00 0,00 0,00
22 - Infrastructuur 0,00 0,00 0,00
Totaal Ontvangsten 0,00 0,00 0,00
Uitgaven
22 - Infrastructuur 239.370,85 239.370,85 0,00
Totaal Uitgaven 239.370,85 239.370,85 0,00
Totaal Investering -239.370,85 -239.370,85 0,00
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver -384.480,72 -308.743,56 0,00