Ons plan

We begeleiden mensen met een uitkering naar werk, onder meer via tijdelijke werkervaringstrajecten, het wijkwerken en artikel 60 tewerkstelling.

 

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Artikel 60

  • Regulier en doorlopend beleid - lopend
  • Inzet van leerwerknemers in de kringwinkel aan de Leliestraat - lopend

Wijkwerken

  • Regulier en doorlopend beleid - lopend

Gemeenschapsdienst

  • 31 december 2023 : oplevering van de vereist output (aanbod, plan van aanpak en opleiding van de mentoren) - uitgevoerd
  • Januari 2024 tot en met maart 2024 : controle door de Vlaamse Sociale inspectie

 

Stand van zaken

--

Stand van zaken (toelichting)

Artikel 60

  • Na een periode waarop de tewerkstelling via artikel 60 omwille van corona moeilijker was, is er opnieuw een normalisatie in de loop van 2020/2021 en wordt er volop ingezet op dit activeringsinstrument.  
  • Het wettelijk kader geeft de lokale besturen de vrijheid om een vergoeding te vragen bij een terbeschikkingstelling via artikel 60, behalve bij privé ondernemingen (omdat het dan moet) en bij een sociaal-economie initiatief (dan kan het niet). Een aanpassing van het reglement 'vergoeding bij een terbeschikkingstelling' werd door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd op 8 november 2021. De aanpassing is herzien om uniform te zijn met de omliggende lokale besturen. Vanaf nu spreken we ook niet langer van artikel 60 maar van leerwerknemers gelet op het 'lerende karakter' van de tewerkstelling. 
  • In de loop van 2022 werden een aantal vluchtelingen uit Oekraïne die op ons grondgebied verblijven, tewerkgesteld via artikel 60. 

Wijkwerken

  • Het wijkwerken is opnieuw genormaliseerd na een periode waarbij het moeilijker was omwille van corona. Er is wel enige bezorgdheid vanuit de beleidsgroep wijkwerken dat het risico bestaat dat dit een uitdovende tewerkstellingsmaatregel is omwille van de korte tijdsduur van het traject en er mogelijks gebruikers zullen afhaken. De coördinator wijkwerken heeft dit aangekaart bij de VVSG. 
  • De gemeenteraad keurde op 6 september 2021 een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met Igemo voor de organisatie van het wijkwerken goed. Een aanpassing aan het financiële luik van de personeelskosten was noodzakelijk omdat de bepalingen in de samenwerkingsovereenkomst niet overeenstemmen met de reële kostenstructuur. De beleidsgroep heeft er op aangedrongen om dit recht te zetten zodat er geen discussies mogelijk zijn. Aan de beleidsgroep werd een transparante toelichting gegeven over de kostenstructuur waarbij werd geoordeeld dat de aanpassingen billijk en redelijk zijn.
  • VDAB heeft een nieuwe overeenkomst afgesloten voor de afgifte van de wijkwerkcheques. Door de nieuwe prijszetting wordt een kleine daling van de inkomsten voor de wijkwerkorganisator verwacht. Daar tegenover staat wel dat VDAB vanaf september zelf zal instaan voor de veiligheidskledij van de wijkwerkers. Ook voorziet VDAB in bijkomende opleidingen voor de wijkwerkers. De Vlaamse Regering heeft op 17 december 2021 beslist om éénmalig een compensatievergoeding te voorzien voor de verhoogde administratiekosten voor de afgifte van de wijkwerkcheques.
  • Beleidsgroep wijkwerken op 14 januari 2022
    • In december is het wettelijk kader rond gemeenschapsdienst goedgekeurd en gecommuniceerd naar het publiek. In deze nota verschijnen raakvlakken met wijk-werken qua doelgroep, gebruikers en is er een verschil in kostprijs. Vanuit de organisatoren is er een bezorgdheid over een eventuele verdringing van het wijk-werken.
    • Een voorstel van begroting voor 2022 werd niet goedgekeurd omwille van de bezorgdheid over een mogelijk uitdoofscenario.
  • Beleidsgroep wijkwerken op 13 mei 2022
    • Voor 2021 zal er opnieuw een saldo kunnen uitgekeerd worden. 
    • De goedkeuring van de begroting 2022 wordt opnieuw uitgesteld met de vraag een extrapolatie te maken van de cijfers van de eerste maanden van het jaar om zo tot een realistische raming te komen.
    • De beleidsgroep roept op om de verlenging van de tijdsduur van het  activeringsmiddel wijkwerken voor 55 plussers bespreekbaar te maken op politiek niveau. 
    • Vastgesteld wordt dat momenteel 'slechts' 10% van de wijkwerkers duurzaam doorstroomt naar de reguliere arbeidsmarkt.
  • Beleidsgroep wijkwerken op 25 november 2022
    • De begroting voor 2022 wordt goedgekeurd.
    • Het saldo van 2022 is reeds positief.
    • Vastgesteld wordt dat de uitstroom van wijkwerkers hoger is dan de instroom. De uitstroom is vooral te verklaren door de pensionering van de wijkwerkers vanuit het oude PWA stelsel. De nieuwe wijkwerkers hebben bovendien veelal een profiel dat meer ondersteuning vraagt.
    • Ook wordt vastgesteld dat er nog veel open opdrachten zijn, vooral in het tuinonderhoud.
    • Vanaf 1 april 2023 zal de uitgifte van de wijkwerkcheques gebeuren via de VDAB.
  • Beleidsgroep wijkwerken op 10 maart 2023
    • De beleidsgroep bespreekt de problematiek inzake het verplichte uittreksel strafregister bij het aanstellen van wijkwerkers die structureel in contact staan met minderjarigen. De wijkwerkorganisator is niet gerechtigd om dit uittreksel op te vragen. Dit dient te gebeuren door de instantie die de opdrachten aanbiedt. De wijkwerkorganisator zal erop toezien dat de wijkwerkers pro-actief worden geïnformeerd dat de kans bestaat dat ze niet zullen kunnen starten na controle van het strafregister.
  • Beleidsgroep wijkwerken 21 maart 2024
    • De beleidsgroep neemt kennis van het rapport wijkwerken 2022 en 2023. 
    • De beleidsgroep neemt kennis van de aanpassing van het decreet wijkwerken. De belangrijkste wijzigingen zijn de toevoeging van nieuwe gebruikers met name politie- en hulpverleningszones en dat de verstrekker van de wijkwerkcheques voortaan VDAB zal zijn.
    • De beleidsgroep bespreekt welke thema's in het kader van de werking van 2024 verder zullen uitgediept worden tijdens een volgende beleidsgroep. De wijkwerkorganisator is vragende partij om binnen de batige saldo's de toekomstige financiering van het project appel3  verder op te nemen. Dit is een opleidingstraject waar wijkwerkers kunnen op intekenen. De bestaande provinciale subsidies vallen weg maar het blijft een erg zinvol project

Gemeenschapsdienst

Met Europese middelen wil men de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerplekken gemeenschapsdienst. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 13 november 2013 een projectovereenkomst goed waarbij wordt ingetekend op 6 plaatsen. Deze plaatsen werden voorzien bij de buitenschoolse kinderopvang, bij de dienst uitvoering en bij het Zorgbedrijf.

Capacity-building

In 2023 werd in het kader van het ESF-programma 2021-2027 een oproep lokale partnerschappen  gelanceerd door Europa WSE (ESF). Deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1/1/2024 met een vermoedelijke looptijd tot 31/12/2029. Deze oproep zal streven naar duurzame, open en dynamische lokale partnerschappen, die op een holistische wijze aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek. Dit in functie van een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, door werk. Gezien de focus op niet-beroepsactieven en kwetsbare werkzoekenden, zijn zowel het lokale bestuur als VDAB cruciale partners in deze toekomstige partnerschappen.

Voorheen moesten de organisaties zelf projecten indienen bij Europa WSE om financiering te bekomen en bepaalde Europa WSE of er al dan niet subsidies verleend werden. Concreet worden nu de lokale besturen zelf aan het roer gezet. Lokale besturen krijgen de financiering toegewezen, de organisaties en projecten moeten zichzelf voorstellen en aantonen waarom zij nu net de geschikte partner zijn om in te spelen op de noden die lokale besturen vaststelden.

De financiering van ESF aan tewerkstellingsprojecten stopt eind 2023. De lokale besturen zullen dit ontvangen als ze intekenen op het project Capacity Building.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 22 mei 2023 een samenwerkingsovereenkomst over het matchingsproces in het kader van voormelde oproep goed. Deze overeenkomst werd afgesloten tussen de stad Mechelen en de gemeenten Duffel, Bonheiden, Putte en Sint-Katelijne-Waver.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Artikel 60

Voor dit activeringinstrument is een ruim budget voorzien dat gelet op de huidige stand van zaken wellicht voldoende zal zijn voor dit jaar.

Via aanpassing meerjarenplan van december 2022 werd het budget zowel in uitgave als ontvangstenzijde bijgesteld naar 15 VTE vanaf 2023. 

Wijkwerken

Voor het wijkwerken is er voor 2020 een positief saldo dat zal worden uitbetaald aan de gemeenten. Uitbetaling hiervan was voorzien voor de tweede helft van het jaar. Ook het saldo van 2018 moest nog uitbetaald worden, wat gebeurde samen met het saldo van 2020. Dit saldo bedraagt respectievelijk € 11.458,48 en € 8.556,83.

Voor 2021 is er een positief saldo uitbetaald van € 12.930,99.

Ook voor 2022 is er een positief saldo van € 5.889,07 en voor 2023 een positief saldo van € 3.212,42.

Gemeenschapsdienst

De subsidie bedraagt € 14.793,69

Jaarrekening 2023

Jaarrekening 2023 Huidig Krediet 2023 Uitgaven 2023 Ontvangsten 2023
OCMW Sint-Katelijne-Waver
Exploitatie
Ontvangsten
70 - Prestaties 3.300,00 0,00 11.834,95
74 - Ontvangen subsidies 326.292,00 0,00 191.805,66
Totaal Ontvangsten 329.592,00 0,00 203.640,61
Uitgaven
61 - Werkingskosten 102,00 0,00 0,00
62 - Personeelskosten 560.736,58 545.947,20 0,00
Totaal Uitgaven 560.838,58 545.947,20 0,00
Totaal Exploitatie -231.246,58 -545.947,20 203.640,61
Totaal OCMW Sint-Katelijne-Waver -231.246,58 -545.947,20 203.640,61