Ons plan

We vergroten de fietsveiligheid in onze gemeente. We creëren veilige fietspaden, fietsverbindingen en fietsstraten: aanleg fietssnelweg aan het Stationsplein, fietsverbinding R6… We zorgen voor veilige voetgangersvoorzieningen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

  • Evaluatie fietsstraten - afgerond Q4 2023
  • Inzetten van gemachtigd opzichters aan de schoolomgevingen - permanent lopende
  • Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de Provincie Antwerpen - lopende
  • Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station - lopende
  • Verbeteren/realiseren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van Provincie Antwerpen (fietsfonds):
    • Bergstraat;
    • Dijk/ Dorp;
    • Berlaarbaan;
    • Molenstraat;
  • Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen':
      • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg - kwartaal 2 2022 - afgerond;
      • Fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet - lopende;
      • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) - kwartaal 4 2023 - lopende;
      • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat - start kwartaal 2 2023 tem kwartaal 4 2024.
  • Inzetten subsidie veilige schoolomgeving - Dijkstein 
    • Opstart subsidiedossier veilige schoolomgeving - Q2 2024
    • Goedkeuring subsidiedossier + ontvangen eerste schijf subsidies - Q2 2024
    • Uitvoering - Q3 2024
    • Aanvraag tweede subsidieschijf - Q3/4 2024.

Stand van zaken

O

Stand van zaken (toelichting)

Evaluatie fietsstraten - afgerond

In 2020 werd een online bevraging georganiseerd onder onze inwoners waarbij gepeild werd naar de indicatoren/criteria die de bewoners belangrijk vinden aan een fietsstraat. Bijkomend werd er gevraagd welke straten, volgens hen, nog in aanmerking kunnen komen als fietsstraat.

In 2021 werd een heterogene expertengroep samengesteld. Verspreid over 2021 en 2022 (omwille van corona) werden er drie werksessies georganiseerd. In de eerste twee werksessies werden de huidige fietsstraten geëvalueerd op basis van de criteria die naar voor kwamen uit de online bevraging. In de derde werksessie werden de nieuwe mogelijke fietsstraten beoordeeld en besproken (ook op basis van dezelfde criteria). 

In kwartaal 3 en 4 van 2022 werden de adviezen van de verschillende actoren verzameld (expertengroep, diensten, PZ Bodukap). Op basis hiervan heeft het bestuur de voorkeur uitgesproken voor de inrichting van nieuwe fietsstraten. Deze voorkeur wordt in het eerste kwartaal van 2023 afgetoetst bij de bewoners, waarna het bestuur een definitieve keuze zal maken.  

In het eerste kwartaal van 2023 werd de beslissing genomen om een fietsstraat in te voeren in de Berkelei (tussen de Meidoornstraat en de Berlaarbaan), de Drieraderstraat, de Clemenceaustraat (tussen de N14 en Schouwvelden) en de Groenstraat (tussen de Clemenceaustraat en de Sint-Michielsstraat) in te stellen als fietsstraat. De signalisatie werd in Q3 geplaatst zoals de wegcode het voorschrijft. In Q4 werd nog bijkomende belijningen aangebracht ter verduidelijking. 

In Q1 van 2024 werden nog  de aanvullende reglementen goedgekeurd. Dit project is afgerond.

Gemachtigd opzichters - permanent lopende

Voor het inzetten van de gemachtigd opzichters werken we met drie systemen: via vrijwilligerswerking, via het PWA-systeem van VDAB (oude systeem, uitdovend) en via het nieuwe systeem van Wijk-werk van VDAB. 

Gemachtigd opzichters die aangesteld zijn via het oude PWA-systeem zitten in een 'statuut' van onbepaalde duur. Samen met onze vrijwilligers zijn dit de trouwe gemachtigd opzichters waarop we beroep kunnen doen. Het nieuwe systeem van VDAB is telkens maar voor 1 jaar. Dit zorgt ervoor dat we per jaar opnieuw opzoek moeten gaan nieuwe gemachtigd opzichters. Dit verloopt moeizaam. Niet alle plaatsen geraken altijd ingevuld. Er wordt flexibel mee omgegaan om toch nog zo maximaal mogelijk alle plaatsen in te vullen.

Gedurende het schooljaar 2022/2023 hebben we afwisselend wat zieken gehad en zijn er een aantal gemachtigd opzichters gestopt. Op einde van het tweede kwartaal 2023 (einde dus het einde van het schooljaar) hadden we 5 lege plaatsen en 3 plaatsen die niet voltijds ingevuld waren. 

In de loop van kwartaal 2 2023 hebben we samengezeten met de scholen om te kijken of er vanuit die kant een invulling gedaan kan worden. Enkel de Octopus school krijgt het geregeld om zelf een invulling te geven. 

Zoals de verwachtingen nu zijn zal het schooljaar 2024 - 2025 starten met 3 lege plaatsen en 2 plaatsen die tijdelijk ingevuld zijn. 

Optimalisatie van de fietsostrade in samenwerking met de provincie Antwerpen:

Bepaalde stukken van de fietsostrade voldoen niet meer aan de eisen van een hedendaagse fietssnelweg. Daarom heeft de provincie Antwerpen het initiatief genomen om samen met de gemeenten Mortsel, Hove, Kontich, Duffel en Sint-Katelijne-Waver dit verder aan te pakken. In 2021 heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie. De provincie heeft een studiebureau aangesteld voor de opmaak van een unieke verantwoordingsnota voor de fietsostrade.

In het derde en vierde kwartaal 2022 is de unieke verantwoordingsnota verder afgewerkt op basis van de opmerkingen van de verschillende gemeenten. In het eerste kwartaal van 2023 werd deze nota goedgekeurd in de projectstuurgroep. In de loop van het tweede kwartaal hebben wij fiches ontvangen met de punten die op korte termijn aangepakt kunnen worden. 

Heraanleg/verleggen van de fietsostrade ter hoogte van het stationsgebouw en de parking aan het station:

In 2018 werd in de GBC de projectnota goedgekeurd voor het verleggen van de fietsostrade. Op basis hiervan werd het ontwerp verder uitgewerkt en werd de omgevingsvergunning ingediend (2021). Eind 2021 werd de omgevingsvergunning verleend. In het eerste kwartaal van 2022 werd er een administratief beroep ingediend tegen het besluit van eind 2021. In het tweede kwartaal van 2022 werden de verschillende partijen gehoord waarna de minister het beroep ontvankelijk maar ongegrond verklaard en opnieuw de omgevingsvergunning verleend met voorwaarden. In het derde kwartaal werd op de bekomen omgevingsvergunning een verzoek tot nietigverklaring met vordering tot schorsing  overgemaakt aan de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Op basis van de gemaakte opmerkingen heeft het bestuur van SKW zelf beslist om de vergunning in te trekken in het derde kwartaal van 2023. Nadien volgde er een intern overleg waarin besloten werd om toch nog te kijken of een doorstart mogelijk is. In het vierde kwartaal van 2023 werd er een extern overleg georganiseerd waarbij de verschillende betrokken partijen aanwezig waren. Er werd bekeken wat de mogelijkheden en oplossingen zijn om opnieuw de vergunning in te dienen. 

Op basis van dit overleg zal de infiltratie en de waterhuishouding bijkomend onderzocht worden en bijkomend de plannen moeten worden aangepast. Dat onderzoek zal opgestart worden in Q1 van 2024, waarna de plannen herbekeken kunnen worden. 

Dit dossier is een subsidiedossier bij de Provincie Antwerpen (fietsfonds). De bedragen van de subsidie zijn in 2018 vastgelegd op basis van de geraamde kosten voor de uitvoering. Gezien de prijsstijgingen van de afgelopen jaren en de aanpassingen die gedaan zullen worden aan het oorspronkelijk ontwerp, zijn deze bedragen achterhaald. Om een actualisatie van het subsidiebedrag te bekomen dient het nieuwe ontwerp met bijgevoegde actuele raming, opnieuw goedgekeurd te worden in de 'projectstuurgroep', volgens de procedure zoals vastgelegd in het 'decreet basisbereikbaarheid'. Op het einde van Q2 2024 werd een nieuwe projectstuurgroep georganiseerd. Hierin werden de principes voor de waterhuishouding, aantakking op de ovonde en de afscheiding t.o.v. de woningen bekeken. Hierover was consensus. De ontwerpplannen worden nu in detail aangepast alsook de projectnota. Dit wordt verwacht in Q3. Nadien zal er overgegaan worden tot het indienen van de omgevingsvergunning (Q4 2024).

Er is ook nog de onzekerheid over de te verwerven gronden (verlengde van de tuintjes van de Beatrijsstraat). Contacten met NMBS/ Infrabel verlopen via dienst Patrimonium. Dit verloopt moeizaam. NMBS wil enkel verkopen of overeenkomsten maken aan een veel te hoge prijs dan geschat is. Volgens het laatste contactmoment met NMBS werken zij intern aan een standaard procedure om in gelijkaardige dossiers sneller te kunnen werken. We hopen erop dat hiermee de kwestie van de eigendommen sneller uitgeklaard kan worden.

Gezien de wendingen in dit dossier en de bijkomende kosten werd in Q1 van 2024 de gunning aan het studiebureau stopgezet. Binnen de wetgeving van de overheidsopdrachten waren de bijkomende kosten niet meer te verantwoorden. Er werd een nieuw bestek op de markt gebracht. Het werd gegund aan hetzelfde studiebureau, maar met een nieuwe/ vervolgopdracht.

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies van provincie Antwerpen (fietsfonds):

  • Bergstraat - lopende:

In het derde kwartaal van 2022 werd gewerkt aan de ontwerpen, het onteigeningsplan en de projectnota. Ondertussen zijn de eisen voor de buffering van het water verstrengd waardoor verschillende zaken herbekeken moet worden, waarna ook de bovenbouw moet aangepast worden op de onderbouw. Het deel van de fietspaden en de subsidies kadert in het Pidpaproject Bergstraat-Slameuterstraat-Duivelshoek-Kruisstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur).

  • Dijk/Dorp - lopende:

In het tweede kwartaal 2022 werd de startnota door de projectstuurgroep goedgekeurd met betrekking tot het fietspadendossier. In het tweede kwartaal van 2023 werd de projectnota goedgekeurd. In deze nota zijn de fietspaden, Hoppin-punt 'De Wissel' en de toegankelijke haltes vervat. 

In kader van het Aquafinproject Dijk-Dorp (AC 2.2.2. Infrastructuur) wordt dit verder naar uitvoering gebracht, de werken zijn ondertussen gestart. In Q3 van 2024 zal de eerste schijf van subsidies voor de fietspaden aangevraagd kunnen worden.  De subsidies voor het Hoppin-punt en de toegankelijke halte kunnen pas nadien aangevraagd worden. 

  • Berlaarbaan - lopende:

Voor het fietspadendossier werd in 2020 en 2021 een startnota opgemaakt. In de projectstuurgroep was geen consensus voor dit fietspadendossier. Er dient o.a. een structurele oplossing gevonden te worden voor het halteren van de schoolbussen op de Berlaarbaan/Patersweg. Er werd onderzocht of er een multifunctioneel plein aangelegd kan worden in de Patersweg waar ook de bussen een plaats kunnen krijgen. In het tweede kwartaal 2022 heeft het studiebureau twee concepten voorgesteld aan het bestuur en de stakeholders. In het derde kwartaal ontvingen we het advies van de verschillende actoren waarna er door het bestuur gekozen werd om verder te werken aan het scenario waarbij de Patersweg ingericht wordt als busparking (multifunctioneel plein).

Na onderzoek bleek de bovenstaande piste niet mogelijk. Hierbij is er gewerkt aan een nieuw concept waarbij de bussen halteren voor de school, op de Berlaarbaan. Naar aanleiding van deze doorbraak, werd er een nieuwe projectstuurgroep georganiseerd, waarbij er consensus is (Q2 2024). Er kan vanaf nu verder gewerkt worden aan dit fietspadendossier. 

Het fietspadendossier kadert in het Aquafinproject Berlaarbaan (AC 2.2.2. Infrastructuur). Het deel van het multifunctioneel plein wordt besproken onder AC 5.4.3 Patrimonium – Multifunctioneel plein.

  • Molenstraat - lopende:

De goedkeuring van de startnota en projectnota voor het fietspadendossier werd in het verleden reeds bekomen. 

De aanvraag voor de eerste schijf van subsidies werd ingediend en bekomen in het vierde kwartaal 2022. De werken zijn ondertussen afgerond. De tweede subsidie schijf zal aangevraagd worden in Q3 van 2024.

Verbeteren fietsinfrastructuur waarbij er gebruik gemaakt wordt van subsidies 'Kopenhagen':

  • Onderzoek naar de haalbaarheid ter verbetering van de fietspaden op de Mechelsesteenweg  - afgerond

Er werd onderzocht of het mogelijk was om de fietspaden binnen de huidige rooilijn te vernieuwen ten zuiden van de R6 tot de grens met Mechelen (vernieuwen verharding). In het eerste kwartaal werd hiervoor een studiebureau aangesteld om een opmetingsplan op te maken. In het tweede kwartaal werd dit project voorgesteld aan de (externe) projectstuurgroep. In de projectstuurgroep werd dit project te zwak bevonden. Onderstaande opmerkingen werden geformuleerd: 

    • de fietspaden zouden niet de conforme breedte hebben;
    • er ontbraken kruispuntoplossingen;
    • de halte-infrastructuur zou ondermaats blijven.

Om deze mankementen weg te werken dient heel de Mechelsesteenweg heraangelegd te worden, met bijkomende onteigeningen. Het totaal project (herinrichting + riolering) is hiervoor niet voorzien en dergelijke budgetten zijn niet voorhanden. Er werd gekozen om dit project, binnen het kader van deze subsidies, te stoppen. In het derde en vierde kwartaal 2022 werd de Mechelsesteenweg tussen Mechelen en de Veiling afgegaan en werden er verzakkingen weggewerkt door onze eigen uitvoeringsdienst. Dit project is afgerond.

  • Realisatie van een fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de fietstunnel en de N14 (Liersesteenweg) - lopende

Dit project werd tevens ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. Het project werd door de projectstuurgroep positief geëvalueerd. Bij het begin van het vierde kwartaal 2022 werd de omgevingsvergunning bekomen.  Omwille van het broedseizoen mocht er pas gestart worden met de werken in kwartaal 3 van 2023. In Q2 van 2023 werd de aannemer aangesteld. De werken zijn ondertussen uitgevoerd maar de eindafrekening is nog niet binnen. De verlichting zal nog volgen in Q3 van 2024. Aan het einde van Q4 2023 kregen we het positieve bericht vanuit het 'binnenlands bestuur' dat onze eerste schijf werd goedgekeurd. De eerste schijf werd gestort in Q1 van 2024. De werken zijn ondertussen afgerond en de tweede schijf zal aangevraagd worden in Q3 van 2024.

  • Fietsverbinding parallel aan de R6 tussen de N14 en Zorgvliet - lopende

Aansluitend op de fietsverbinding tussen de N14 en de N1 is het interessant om een vervolgtracé aan te leggen van de N14 richting Zorgvliet. Dit tracé zal grotendeels lopen over gronden van AWV en gronden In het eerste kwartaal van 2022 werd een landmeter aangesteld voor de opmaak van een eerste ontwerp. In het tweede kwartaal van 2022 werd het eerste (voor)ontwerp bekomen. Op basis van deze plannen werd er in het derde kwartaal van 2022 in gesprek gegaan met de verschillende partijen. In het eerste kwartaal 2023 werd voor heel het tracé de haalbaarheid afgetoetst. Daar voor het laatste deeltje moeilijkheden zijn voor het bekomen van de gronden, wordt dit verder technisch en juridisch uitgesplitst. Omwille hiervan is er gekozen om reeds verder te werken aan het deel van deze verbinding tussen de N14 en de gronden van NMBS (deel 1). 

Voor deel 1 werd het ontwerp verder uitgewerkt en werd er in kader van de subsidies een projectstuurgroep georganiseerd (kwartaal 2 2023). Hier is consensus verkregen mits de opmerking dat ook het advies van natuurpunt opgevraagd moet worden. In het derde kwartaal 2023 werd er met Natuurpunt samengezeten waarna er door de PSG beslist werd om geen aanpassingen te doen aan het plan. Vervolgens werd de omgevingsvergunning ingediend in Q4 van 2023, waarna in Q2 van 2024 de omgevingsvergunning werd bekomen. In Q3 van 2024 zal deze opdracht gegund worden en in uitvoering gaan. 

Voor dit tracé werd bij AWV in het tweede kwartaal 2023 reeds een afwijking aangevraagd op het besluit Vlaamse regering betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen. De omgevingsvergunning hiervoor werd ingediend in Q4 van 2023. Er wordt verwacht dat deze vergunning wordt bekomen in Q2 van 2024 en dat de uitvoering zal doorgaan in Q3 van 2024.

  • Realisatie van veilige fietspaden in de Wilsonstraat - lopende

Het Pidpaproject Wilsonstraat (AC 2.2.2. Infrastructuur) is geen fietspadendossier bij de provincie Antwerpen aangezien het geen route van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is. Dit dossier werd voor het deeltje van de fietspaden ingediend voor de subsidies van Kopenhagen. In de projectstuurgroep werd hiervoor consensus bekomen. De eerste schijf subsidies werd aangevraagd in het tweede kwartaal van 2023. Hiervan hebben we de goedkeuring ontvangen waarna een eerste schijf in Q1 van 2024 werd ontvangen. Na de werken zal de tweede schijf aangevraagd worden (Q3 2024).

Inzetten op een veilige schoolomgeving - subsidie

  • Schoolomgeving Dijkstein

De voetgangersverbinding tussen de Dijksteinschool en Meidoornstraat is smal. Aanpalend aan deze verbinding is terreintje dat eigendom is van de gemeente maar gebruikt werd door de buurman. Binnen het project van 'Katelijns Kiemzaad' wilden ze hier een participatief project opstarten om een zinvolle invulling te geven aan deze grond. In het verleden werden er meldingen gedaan over de smalle voetgangersverbinding. Daar dit stukje grond wordt herbekeken werd er een opportuniteit gezien om deze te verbreden. Daar dit een schoolomgeving is, werd er een subsidiedossier ingediend voor de subsidies van "veilige schoolomgeving". Deze werd goedgekeurd. De eerste schijf werd ontvangen. De aanpassingswerken zullen uitgevoerd worden in Q3, nadien zal de tweede schijf aangevraagd worden. 

Wat kost het?

O

Wat kost het?

Voor de gemachtigd opzichters zijn de nodige budgetten opgenomen in het meerjarenplan om een volledige bezetting te kunnen voorzien op alle plaatsen. 

De budgetten voor de uitvoering (investering) voor de veilige schoolomgeving (Albertstraat), schoolroute (Walemstraat), projecten met betrekking tot de subsidies Kopenhagen (fietsverbinding R6 van de tunnel tot de N14 en de Wilsonstraat) en de fietspadendossiers bij de provincie zijn voorzien in andere projecten, waarover apart gerapporteerd wordt. Ook de subsidies (opbrengsten) zijn opgenomen in het meerjarenplan.

Voor de 'optimalisatie van de fietsostrade' in samenwerking met de provincie werden in 2021 al de nodige budgetten voorzien. Dit wordt verder opgenomen in 2024, dus werden de budgetten daar ook voorzien.

Voor de heraanleg van de fietsostrade werden de budgetten reeds verschoven naar 2024 en 2025. Bijkomende kosten worden verwacht voor zowel de studie (aanpassen plannen en herindienen van de omgevingsvergunning) als de uitvoering (geraamd in 2018 waarbij er ondertussen heel wat prijsstijgingen werden doorgevoerd).